Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-08T23:04:18+01:00
Sole są bardzo rozpowszechnione w przyrodzie. Skorupa ziemska składa się głównie z soli i tlenków.

znaczenie najistotniejszych soli dla środowiska:

Chlorek wapnia - CaCl2. Stosowany jako środek osuszający, jako dodatek do cementów podczas robót zimowych, do matowania włókien, w lecznictwie jako środek przeciwko niedoborowi wapnia, do wytwarzania mieszanin chłodzących.

Chlorek cynku - ZnCl2. Stosowany m.in do oczyszczania metali przed lutowaniem, do odwadniania w syntezie organicznej, drukowania tkanin ( zaprawa ), cynkowania, jako mikronawóz. Stężone roztwory wodne stosowane są w lecznictwie zewnętrznie jako środek przeciwzapalny.

Azotan potasowy
Stosowany jest w przemyśle spożywczym jako środek konserwujący,
jako nawóz sztuczny oraz w produkcji szkła i prochu.

Chlorek sodowy - NaCl. Chlorek sodowy występuje w wodzie morskiej.
Znajduje zastosowanie w:
· otrzymywanie sody, NaOH, HCl, Na i Cl2
· chłodnictwo (z lodem - mieszaniny oziębiające
· lecznictwo (roztwory fizjologiczne)

Sól kamienna
Powstała w wyniku wytrącania się halitu podczas odparowywania wody z mórz lub słonych jezior. Znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle chemicznym (m.in. produkcja sody, chloru) oraz spożywczym (sól kuchenna).

Wodorowęglan sodu
Soda oczyszczona, NaHCO3 rozpuszczalna w wodzie. Zastosowanie: składnik proszków do pieczenia, napojów gazowanych oraz preparatów zobojętniających w lecznictwie. Ponadto używany w fotografii, do zmiękczania wody, w analizie chemicznej, w gaśnicach pianowych.

Węglan sodu
Węglan dwusodu, soda, soda amoniakalna, soda kalcynowana, Na2CO3.
Znajduje zastosowanie w:
· nawozie mineralnym, lecznictwie
· spektroskopii (monokryształy)

Chlorek wapnia
Stosowany jest w:
· środkach suszących, mieszaninach oziębiających
· ochronie dróg komunikacyjnych przed oblodzeniem
· lecznictwie, pochłaniaczach amoniaku



Azotan amonowy
Stosowany jest w:
· nawozach sztucznych
· jako składnik materiałów wybuchowych

Azotan srebra
Stosowany jest w:
· srebrzeniu, wyrobie luster i farb do włosów
· fotografii jako składnik emulsji fotograficznych
· lecznictwie – lapis

Węglan potasu
Stosowany jest w:
· produkcji szkła, produkcji mydła i środków piorących
· farbiarstwie, produkcji ceramiki i emalii

Węglan amonu
Stosowany jest w:
· mieszaninach chłodzących, farbiarstwie
· garbarstwie, środkach gaśniczych
· przemyśle włókienniczym, w piekarstwie jako
środek spulchniający

Węglan magnezu
Stosowany jest w:
· produkcji gumy (wypełniacz), pigmentów i szkła
· kosmetyce (pudry i pasty do zębów)
· medycynie, produkcji materiałów ogniotrwałych
Stosowany jest także jako wypełniacz papieru i tworzyw sztucznych

Siarczan magnezu
Stosowany jest w:
· hutnictwie, garbarstwie, farbiarstwie
· obciążaniu bawełny, jedwabiu, papieru
· medycynie - środek przeczyszczający (sól gorzka)

Siarczan miedzi
Stosowany jest w:
· jako środek osuszający i grzybobójczy
· impregnacji drewna, wyrobie farb
· galwanoplastyce, teletechnice
· barwieniu metali
2 3 2
2009-12-08T23:04:59+01:00
# azotan amonowy NH4NO3, zastosowanie jako nawóz sztuczny i do wyrobu materiałów wybuchowych
# azotan sodowy NaNO3 – zastosowanie jako nawóz sztuczny, do produkcji innych azotanów i do otrzymywania azotynu sodowego
# azotan potasowy KNO3 – zastosowanie jako nawóz sztuczny, do wyrobu szkła, jako środek konserwujący w przemyśle spożywczym
# azotan wapniowy Ca(NO3)2 – zastosowanie jako nawóz sztuczny, (sam w mieszaninach → saletrzak)
# azotan ba­rowy Ba(NO3)2 zastosowanie jako odczynnik analityczny
# azotan srebrowy AgNO3 zastosowanie jako od­czynnik analityczny (lapis)
# azotan bizmutawy Bi(NO3)35H2O, rozpuszczalny w wodzie; zasadowy
# azotan bizmutawy – „magisterium bismuthi”
# azotan miedziowy Cu(NO3)23H2O, ciemno niebieski, zastosowanie w farbiarstwie (zaprawy) i do miedziowania żelaza i stali. Często azotany są surowcami do otrzymywania innych związków odpowiednich metali.
# czteroboran miedziowy CuB4O7, trudno rozpuszczalny w wodzie, stosowany jest jako niebieska farba w cera­mice