I Gimnazjum:

zad. 2, str. 48
W jaki sposób można zmniejszyć napięcie powierzchniowe wody?

zad.3, str. 48
Dlaczego mokre ubranie trudniej zdjąć z siebie niż suche??
(Ja myslę, że woda przylega, tylko trzeba jakoś to lepiej sformułować)

zad. 6/49
Przedstawiono opisy 3 zwierząt.
Napisz, jakie zjawiska wykorzystują te zwierzęta. Użyj słów i zwrotów: małe, duże, siły spójności, między, siły przylegania, napięcie powierzchniowe.

a) Pióra kaczki są nasiąknięte tłuszczem. Woda nie dostaje się pomiędzy pióra, ale z nich spływa.

b) Charakterystyczną cechą gekonów jest umiejętność wspinania się po pionowych, gładkich powierzchniach. Jest to możliwe dzięki przylgom znajdujących się na jego odnożach.

c) Nartnik potrafi nie tylko utrzymać się na wodzie, ale również po niej biegać. Jest to możliwe dzięki jego nietypowym odnóżom, które pokryte są specjalnymi włoskami.



PROSZĘ!!!!!!!!!

3

Odpowiedzi

2009-12-09T13:34:29+01:00
Zad.2 zmienic napiecie powierzchni wody mozna przez detregenty wszelkiego rodzaju i przez mydla a takze poprzez temperature bo gdy temperatura wzrasta to napiecie powierzchniowe wody sie zmniejsza agdy temperatura jest krytyczna to napiecie powierzchniowe spada az do zera
2 4 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-09T13:38:07+01:00
3) bo pod wpływem wody ubranie staje sie cieższe i bardziej przylega do ciala.

2) przez syrfaktanty czyli zwiazki powierzchniowo czynne, np. emulgatory oraz mydla i detergenty.

6) c) wystepuje tu duze napiecie powierzchniowe
b) występuje tu sila przylegania miedzy przylgami a gładka powierzchnia
a) wystepuje tu sila spojnosci
3 4 3
2009-12-09T13:47:14+01:00
Zad. 2 str. 48
Napięcie powierzchniowe wody można zmniejszyć przez
dodatek detergentu który powoduje zmniejszenie napięcia powierzchniowego wody. Powłoka wody staje się wtedy bardziej rozciągliwa. Również przez podgrzanie można zmniejszyć napięcie powierzchniowe wody.

zad.3 str. 48
Mokre ubranie jest trudniej z siebie zdjąć ponieważ pod wpływem wody materiał staje się cięższy i bardziej przylega do ciała lub , że klei się ono bardziej do ciała, bo woda zwiększyła siły przylegania.

zad. 6/49
a)
Siły spójności pomiędzy cząsteczkami tłuszczu a wody są tak małe, ze woda spływa z natłuszczonych piór kaczki.
b)
Siły przylegania pomiędzy przylgami na nogach gekona a powierzchnią po której chodzi jest na tyle duża, że może on chodzić nawet po pionowych ścianach.
c)
Nartnik wykorzystuje napięcie powierzchniowe wody.
3 5 3