Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-09T17:04:23+01:00
Klęska głodu spowodowana suszą lub nieurodzajem mogła skłonić część ludności do opuszczenia miasta z własnej woli lub też pod przymusem.
41 3 41
2009-12-09T17:05:52+01:00
W greckich miastach panował wielki tłok, glód, epidemie, więc niektórzy ludzie zaczęli się osiedlać w innych częściach kontynentu, czego skutkiem było rozwinięcie się handlu .
94 2 94
2009-12-09T17:06:41+01:00
PRZYCZYNY KOLONIZACJI

Społeczeństwo greckie za pomocą dostępnych mu środków usiłowało zaradzić problemom takim jak brak ziemi i środków do życia. Ciekawym jest to, że arystokracja posiadała znaczne obszary ziemi, jednak broniła zaciekle swojej własności
, co więcej próbowała zagarnąć jeszcze tereny chłopów. Początkowo miasta stawały się areną rodzących się walk wewnętrznych, w których "najlepsi" przeciwstawiali się "złym" (tak byli określani biedni przez arystokracje), domagającym się udziału w rządach. Taka sytuacja prowadziła do krwawych walk wewnętrznych, które najwcześniej wybuchały w Jonii i w Azji Mniejszej. W takiej sytuacji szukanie ziemi poza Grecją, rozładowanie napięcia wewnętrznego za pomocą kolonizacji stało się dla arystokracji środkiem, dającym widoki zabezpieczenia bezrobotnym rzeszom egzystencji. Kolonizacja dla greków nie była wielkim problemem. Poprzednio zasiedlali obszary Azji Mniejszej i Cypru. Zaś stały kontakt z morzem pozbawiał migracje cech nadzwyczajności. Kolonizacja grecka spowodowana była potrzebami rolniczymi, przeludnieniem miast. Również musimy brać pod uwagę poszukiwanie przez greków nowych terenów, gdzie mogliby znaleźć rzadsze surowce czy też rynki zbytu na swoje produkty a zwłaszcza wino.



KUTKI KOLONIZACJI


Trwająca przeszło dwa wieki kolonizacja wywarła głęboki wpływ na dalszy rozwój Grecji. Wytworzona już w poprzednim okresie charakterystyczna forma miasta-państwa, -polis, ukształtowała się ostatecznie w tym okresie, kiedy to Grecy stykając się z obcymi ludami zmuszeni byli zamknąć się za murami
. Opuszczając kraj macierzysty przeszczepiali Grecy tę tradycyjną formę na nowe tereny, tak że stała się typowym ustrojem dla Greków. Zapewniała im ona na obczyźnie utrzymanie podobnego stylu życia jak w Grecji, ale równocześnie stała się dla nich źródłem słabości. Rozbici bowiem na miasta-państwa, nie tworzyli siły, którą mogliby użyć w wypadku ataku jakiegoś sąsiadującego plemienia. W następstwie przemian, jakie w tym czasie zaszły w ekonomice greckiej, pojawiać się poczęło niewolnictwo odmiennego charakteru niż poprzednio, i to zarówno w miastach macierzystej Grecji, jak i w koloniach. Niewolnicy, zatrudniani dotąd jako siła domowa, obecnie włączeni zostali w procesy produkcyjne, pracując w warsztatach, w kopalniach, rzadziej, jeśli w ogóle, na roli.
59 4 59