Dwaj lokatorzy mają wspólny licznik i wspólny piec grzewczy. We wrześniu otrzymali rachunek na kwotę 140 zł. Oblicz ile złotych powinien zapłacić każdy z lokatorów jeżeli jeden z nich ma powierzchnię mieszkalną o 1/3 większą niż drugi? Proszę o jak najszybsze przesłanie rozwiązania.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-05T19:46:39+02:00
X=koszt jaki należy zapłacić właściciel miejszego mieszkania
x+(4/3)*x=140
(7/3)x=140 /*3
7x=420 /:7
x=60[zł]
(4/3)*x=60*4/3=80[zł]=koszt jaki należy zapłacić właściciel większego mieszkania
2009-09-05T19:58:06+02:00
Jeżeli opłata ma być adekwatna do posiadanej wielkości mieszkalnej to pierwszy z nich zapłaci x pieniędzy a drugi 4/3x (cztery trzecie x). Wobec tego razem zapłacą 7/3x czyli pierwszy zapłaci 140:7/3=60 a drugi 80 zł.
Sprawdzenie
Pierwszy zapłacił 60 zł a drugi jedną trzecią więcej czyli: 60zł plus 1/3 z 60 zł= 80 zł pasuje