Odpowiedzi

2009-09-05T19:58:43+02:00
- Dante Alghieri, autor „Boskiej komedii”, który wprowadził w sowim poemacie wędrówkę poety po świecie pozagrobowym. Był pierwszym autorem, który wprowadził język narodowy do literatury – (włoski). W swoim dziele nawiązuje do motywu wędrówki, jako motywu przewodniego po świecie starożytnym.

- William Szekspir, autor takich dzieł jak: Hamlet, Makbet, Romeo i Julia, Sen nocy letniej, Otello. Jest kolejnym autorem epoki odrodzenia, który swoje całe życie poświęcił na sprawy doczesnego życia. W swoich dziełach przedstawia miłość dwojga ludzi, często nieszczęśliwą, na którą czyha wiele niebezpieczeństw i przeciwności.

- Leonardo da Vinci – mówi się, że swoimi umiejętnościami, postawami i wynalazkami wyprzedzał epokę, o co najmniej 300 lat. Najbardziej znany jest z projektów łodzi podwodnych i maszyny latającej. Był teoretykiem malarstwa, architektem, rzeźbiarzem, matematykiem, biologiem, człowiekiem wszechstronnie utalentowanym. Zasłużył się dla potomnych poznaniem anatomii człowieka. Przez swoją wszechstronność da Vinci, był przez wielu uczonych krytykowany. Zarzucano mu, że nie potrafi zająć się jedną dziedziną i w niej tworzyć, tylko tworzył w każdej po trochu, ale trzeba mu przyznać, że był jednym z największych geniuszy na świecie.

- Galileusz (Galileo) – astronom, fizyk, matematyk, filozof, za pomocą udoskonalonej przez siebie lunety potwierdził teorię Mikołaja Kopernika, o tym, że to planety krążą wokół słońca i wokół własnej osi. Za swoje poglądy musiał zapłacić wysoką cenę – został skazany przez inkwizycję na karę śmierci.

Do najważniejszych dzieł kultury epoki renesansu możemy zaliczyć dzieła:

- Leonarda da Vinciego – Mona Lisa, Dama z łasiczką, Ostatnia Wieczerza, Dama z gronostajem,

- Michała Anioła – freski w kaplicy Sykstyńskiej, Sąd Ostateczny, rzeźby Pieta, Mojżesz, Dawid,

- Rafaela Santiego – Madonna Sykstyńska, Szkoła Ateńska
5 4 5
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-05T19:59:37+02:00
Świat:

Tomasz Morus - dzieło "Utopia"
Erazm z Rotterdamu - wybitny filozof i pisarz
Leonardo da Vinci - obrazy Mona Lisa, Ostatnia Wieczerza itp.
Michał Anioł - freski w kaplicy sykstyńskiej
Rafael Santi - Madonna Sykstyńska
Jan Gutenberg - czcionka

Polska:

Mikołaj Rej - "Żywot człowieka poczciwego"
Mikołaj Kopernik - dowiódł, że Ziemia krąży w okół Słońca w dziele "o obrotach sfer niebieskich"
Jan Kochanowski - wybitny poeta
10 4 10
2009-09-05T21:07:13+02:00
Leonardo da Vinci - malarz
Ignacy Loyola - założyciel zakonu jezuitów
Marcin Luter - reformator religijny, mnich, doktor
Krzysztof Kolumb - żeglarz
Karol V - cesarz, zjednoczył Hiszpanię
Michelangelo Buonarotti - malarz i rzeźbiarz
Mikołaj Rej - poeta
Mikołaj Kopernik - astronom i matematyk
Jan Kochanowski - poeta
6 3 6