Bilogia Pul zycia cwiczenia kl.1

1/18
Ktore zdania pasuja do rozmnazania plciowego a ktore do rozmnazania bazplciowego.

osobkiki potomne maja wszystkie cechy organizmu,z ktorego powstaly.
w rozmnazaniu uczestnicza zazwyczaj dwa osobniki.
osobniki potomne maja kombinacje cech kazdego z rodzicow.
osobniki potomne powstaja z komorek lub fragmentow ciala jednego organizmu.
w procesie tym biorą udzial gamety.

2/18
wyjasnij,dlaczego organizmy rozmnazajace sie plciowo maja wieksze mozliwosci przystosowania sie do srodowiska niz osobniki rozmnazajace sie bezplciowo.

3/18
fotografia przedstawia bazanta lownego. podkresl cechy charakterystyczne dla tego gatunku,zwiazane z rozmnazaniem.

jajorodnosc,przemiana pokolen,rozwoj prosty,rozdzielnoplciowosc,samozaplodnienie,dymorfizm plciowy,obojnactwo,zyworodnosc,rozwoj zlozony

4/18
podaj roznice miedzy podzialem komorki a paczkowaniem.

5/19
terminy dotyczace rozmnazania plciowego polacz z wlasciwymi opisami.

gonady,zaplodnienie wewnetrzne,zaplodnienie,rozdzielnoplciowosc,obojnactwo,zaplodnienie zewnetrzne,dymorfizm plciowy

polaczenie plemnika z komorka jajowa
placzenie gamet pochodzacych od roznych osobnikow
wystepowanie u jednego gatunku plci meskiej i zenskiej
narzady,w ktorych sa wytwarzane gamety
roznice w wygladzie osobnikow plci meskiej i zenskiej
polaczenie gamet w drogach rodnych samicy
wytwarzanie przez jednego osobnika gamet meskich i zenskich
polaczenie gamet poza organizmem

6/19
zaznacz punkt zawierajacy nazwy grup organizmow rozmnazajacych sie wylacznie plciowo u ktorych wystepuje rozwoj prosty.

a. ssaki,owady,grzyby
b. ptaki,pajeczaki,bakterie
c. gady,ptaki,ssaki
d. plazy, ssaki,gąbki.


2

Odpowiedzi

2009-12-09T18:54:51+01:00
1.
pł. a b c e
bez pł. a d e

2.
Organizmy rozmnażające się bezpłciowo potrzebują odpowiedniej temperatury i miejsca, aby złożyć swoje jaja i aby te jaja mogły się rozwijać. Natomiast organaizmy rozmnażające się płciowo mogą urodzić i wychowywać potomstwo W KAŻDYCH WARUNKACH.
3.
jajorodność
rozwój prosty
rozdzielnopłciowość
dymorfizm płciowy
4.
Podział komórki - proces zachodzący u wszystkich żywych organizmów, w którym komórka macierzysta dzieli się na dwie lub więcej komórek potomnych. Najpierw następuje podział jądra komórkowego poprzez mitozę, mejozę lub amitozę. Po podziale jądra dzieli się cytoplazma - cytokineza. Podział komórkowy jest jedną z faz cyklu komórkowego.

Pączkowanie - jest to rodzaj rozmnażania bezpłciowego. Polega ono na wytwarzaniu przez rodzicielski organizm małego fragmentu, który po oderwaniu się od rodzica samodzielnie rozwija się w identyczną genetycznie jego kopię. Można powiedzieć, że z genetycznego punktu widzenia pączkowanie to rodzaj klonowania. Przez pączkowanie mogą rozmnażać się np. gąbki, parzydełkowce, stułbie, u których proces ten jest poprzedzony mitotycznym podziałem jądra komórkowego. Wiele roślin (np. byliny) również potrafi się rozmnażać przez pączkowanie.

5.
gonady - Narządy, w których są wytwarzane gamety.
zapłodnienie wewnętrzne - Połączenie gamet poza organizmem.
zapłodnienie - połączenie plemnika z komórką jajową.
rozdzielnopłciowość - Występowanie u jednego gatunku płci męskiej i żeńskiej.
obojnactwo - Wytwarzanie przez jednego osobnika gamet męskich i żeńskich.
zapłodnienie zewnętrzne - Połączenie gamet pochodzących od różnych osobników.
dymorfizm płciowy - Różnice w wyglądzie osobników płci męskiej i żeńskiej.

6C. Gady, ptaki, ssaki
18 3 18
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-09T18:56:56+01:00
Zad.1
1.pomarańczowy
2.zielony
3.zielony
4.pomarańczowy
5.zielony
zad.2
Rozmnażane płciowe jest bardziej korzystne dla danego gatunku, ponieważ dochodzi w nim do zmieszania materiału genetycznego, w wyniku którego powstają osobniki inne niż osobniki macierzyste i mogą być one lepiej przystosowane do zmieniających się warunków życia na Ziemi.
zad.3
podkreśl: jajorodność, przemiana pokoleń, rozwój prosty, rozdzielnopłciowość, dymorfizm płciowy, żyworodność
zad.4
Różnica między podziałem komórki a pączkowaniem jest taka, że podział jest tlenowy lub beztlenowy, występuje u bakterii.
zad.5
1. gonady --->Narządy, w których są wytwarzane gamety.
2. zapłodnienie wewnętrzne --->Połączenie gamet w drogach rodnych samicy.
3. zapłodnienie --->połączenie plemnika z komórką jajową.
4. rozdzielnopłciowość ---> występowanie u jednego gatunku płci męskiej i żeńskiej.
5. obojnactwo --->Wytwarzanie przez jednego osobnika gamet męskich i żeńskic.
6. zapłodnienie zewnętrzne --->Połączenie gamet poza organizmem.
7. dymorfizm płciowy --->Różnice w wyglądzie osobników płci męskiej i żeńskiej.
zad.6
C.
21 4 21