Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-09T19:10:20+01:00
Warmia i Mazury-zorganizowano plebiscyt w 1920r ale za przynaleznosc do Polski bylo tylko 3% ludnosci
-Pomorze gdańskie ustalono ze pomorze gdanskie bedzie nalezalo do Polski ale bez Gdańska, które miało status wolnego miasta i było pod opieką Ligi Narodów
Górny Śląsk odbyły się 3 powstanie w 1919(nieudane), 1920(nieudane), 1921(nieudane) oraz plebiscyt w 1921(nieudane) Rada Regencyja przyznała część G. Śląska wraz z Katowicami (część bardzie uprzymysłowioną)
Zaolzie (część Śląska Cieszyńskiego) Ś. C. uzgodniono plebiscytowo przynależność do Polski, jednak Czesi w 1919 zajeli prawie caly Śląsk, w 1920r Rada Regencyjna przyznala Polską część Sląska Cieszynskiego -Zaolzie Czechom
Galicja Wschodnia -obszar w 1918 zajety przez ukraincow, podjeto walki o Lwów ale teren ten byl niepodzielny, w 1919 Galicja znalazla sie pod kontrolą Polski.
Wieleńszczyzna -ziemia przyznana polsce traktatem ryskim razem z polesiem, podolem i wołyniem w marcu 1921
3 3 3
2009-12-09T19:17:30+01:00
Górny Ślask
- sierpień 1919 - I powstanie (klęska)
- sierpień 1920 - II powstanie na śląsku
- 20 marca 1921 -plebiscyt
- maj 1921 -III powstanie -zwycięstwo Polaków . Przyłoczono do polski Lubliniecki, Rybnicki , Pszczyński , Katowickie okręt (bez Katowic)

Warmia Mazury
-lipiec 1921 -plebiscy (przegrany) . Do polski przyłączono kilka małych gmin

Gdańsk
W wyniku zwycięskiego powstania wielkopolskiego 1918-19 do Polski przyłączono prawie całą Wielkopolskę . Poza granicami pozostał Gdańsk , które przekształcono w Wolne Miasto Gdańsk pod kontrolą Ligi Narodu .

Galicja Wschodnia
Wschodnia i północno-wschodnia granica Polski ukształtowana się na skutek walk z Rosją bolszewicką , Ukrainą i Litwą . Zwycięstwo Polaków w bitwie warszawskiej , określanej 'cudem nad Wisłą ' , uratowano niepodległość państwa polskiego .
4 3 4