Posłuchajcie, bracia miła ,
kcęć wam skorżyć krwawą głowę,
usłyszcie moj zamętek ,
jen mi się [z]stał w Wielki piątek.

Pożałuj mię, stary, młody,
boć mi przyszły krwawe gody:
jednegociem Syna miała
i tegociem ożalała .

Zamęt ciężki dostał się mie, ubogiej żenie ,
widzęć rozkrwawione me miłe narodzenie;
ciężka moja chwila, krwawa godzin[a]
widzęć niewiernego Żydowina,
iż on bije, męczy mego miłego Syna.

Synku miły i wybrany ,
rozdziel z matką swoją rany;
a wszakom cię, Synku miły, w sem sercu nosiła,
a takież tobie wiernie służyła.
Przemow k matce, bych się ucieszyła ,
bo już jidziesz ode mnie, moja nadzieja miła.

Synku, bych cie nisko miała,
niecoć bych ci wspomagała :
twoja głowka krzywo wisa , tęć bych ja podparła;
krew po tobie płynie, tęć bych ja utarła;
picia wołasz, piciać bych ci dała,
ale nie lza dosiąc tego święteg[o] ciała.

o anjele Gabryjele,
gdzie jest ono twe wesele,
cożeś mi go obiecywał tako barze wiele,
a rzekęcy : Panno, pełna jeś miłości!
A ja pełna smutku i żałości.
Sprochniało we mnie ciało i moje wszystki kości.

Proścież Boga, wy miłe i żądne maciory ,
by wam nad dziatkami nie były takie to pozory ,
jele ja nieboga ninie dziś zeźrzała
nad swym, nad miłym Synem krasnym ,
iż on cirpi męki nie będąc w żadnej winie.

nie mam ani będę mieć jinego ,
jedno ciebie, Synu na krzyżu rozbitego .

Zadanie: !

1. Kim jest podmiot liryczny w lamęcie Świętokrzyskim
2. Jakie motywy biblijne wykorzystane w utworze?
3. Do kogo zwraca się bezpośrednio i w jakim celu podmiot lryczny i jakie uczucia , emocje wyraża ?




Jeżeli potrzeba wam przetłumaczenie tekstu wpiszcie w www.google.pl i wpiszcie : Posłuchajcie, bracia miła...
to jest utwór tego.


Z góry dziękuje za rozwiązania ..

Ps. to zadanie jest pracą domową na 5;D

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-09T19:55:37+01:00
1) podmiotem lirycznym jest Matka Boża
2)śmierć Pana Jezusa na krzyżu
anioł Gabriel
Matka Boża cierpiąca pod krzyżem
3)zwraca się do ludzi: chce się poskarżyć na to co się stało z jej synem, i na to co czuje. Chce współczucia od wszystkich ludzi.
Cierpiąca matka lamentuje poszukując wsparcia, jest bezradna.

zwraca się następnie do: swego jedynego syna. Chce mu ulżyć w cierpieniu i chce żeby on do niej przemówił. Mówi do niego językiem matki, językiem pocieszenia, czułości i empatii.

zwraca się do Archanioła Gabriela: zarzuca mu, że obiecał jej szczęście. a przeżywa smutek i żal.

na końcu zwraca się do matek: Matka Boska życzy im, żeby nigdy ich nie spotkało takie cierpienie, które spotkało ją.
2 4 2
2009-12-09T20:00:39+01:00
1.Podmiotem lirycznym w tym wierszu jest kobieta,cierpiąca matka,która rozpacza nad złym losem syna.

2.motywem biblijnym wykorzystanym w tym wiersze jest modlitwa do anioła Gabriela i matki Boskiej

3.Podmiot liryczny zwraca się do ludzi,w celu uzyskania pomocy w uratowaniu syna i wypuszczenia swoich emocji.Przemawia przez nią ból,cierpienie,żal,rozpacz oraz wrażliwość na krzywdę syna.