1.Popraw błędy językowe w zdaniach:
a) Jadąc na rowerze, zgubił mi się scyzoryk. b)Nasza nowa koleżanka podlizuje się do każdego. c) Spotkamy się na stołówce. d) W czasie wakacji spędziłem dwa wspaniałe tygodnie ze swoimi przyjacielami e) Czy musisz teraz włanczać telewizor?

2. Wskaż błędy słownikowe w zdaniach i podaj poprawne formy
a) Napełniliśmy cały kanister benzyną. b) Zaadoptowaliśmy tekst do potrzeb naszego przedstawienia.

3.Wskaż błędy frazeologiczne w podanych zdaniach.

a) Jego upartość była nie do zniesienia. b)Chleb upiekły czyle matkowe ręce.

5. Oceń z punktu widzenia poprwaności stylistycznej wypowiedzi:

a) Dziecko do rodziców: Uiściłem dzisiaj opłatę za ubezpieczenie. b) Prośba o zwolnienie z lekcji : Prosze o usprawiedliwienie mojej nieobecności, ponieważ muszę kopsnąć się do babci. c) Uczeń o bohaterze literackim: Aleksy ze średniowiecznej legendy zachowywał się wkurzająco.

6. Wpisz prawidłowe znaczenie wyrazów w tabelce.
błędne znaczenie prawidłowe znaczenie
alternatywa - jedna z możliwości
arbitralny - sprawiedliwy,obiektywny
dylemat - sprawa do rozwiązania , problem
enigmatyczny - zdawkowy,lapidarny
ignorancja - świadome pomijanie czegoś
spolegliwy - taki,który łatwo się podporządkowuje

3

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-09-06T11:18:44+02:00
1.Popraw błędy językowe w zdaniach:
a) Jadąc na rowerze, zgubiłem, scyzoryk. b)Nasza nowa koleżanka podlizuje się każdemu. c) Spotkamy się w stołówce. d) W czasie wakacji spędziłem dwa wspaniałe tygodnie z moimi przyjaciółmi e) Czy musisz teraz włączać telewizor?

2. Wskaż błędy słownikowe w zdaniach i podaj poprawne formy
a) Napełniliśmy cały kanister(?) benzyną. b) Zaadoptowaliśmy(zaadaptowaliśmy) tekst do potrzeb naszego przedstawienia.

3. NIE WIEM

5. NIE WIEM

6. NIE WIEM
3 2 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-06T11:25:51+02:00
1a) Kiedy jechałem na rowerze, zgubił mi się scyzoryk.
b)Nasza nowa koleżanka podlizuje się każdemu.
c) Spotkamy się w stołówce.
d) W czasie wakacji spędziłem dwa wspaniałe tygodnie ze swoimi przyjaciółmi.
e) Czy musisz teraz włączać telewizor?
2a) Napełniliśmy cały kanister benzyną.
Wystarczy: Napełniliśmy kanister benzyną. To już oznacza, że cały kanister
b) Zaadoptowaliśmy tekst do potrzeb naszego przedstawienia.
Wystarczy: Zaadoptowaliśmy tekst do naszego przedstawienia. Wiadomo że adaptuje się do konkretnych potrzeb
3.a) Jego upór był nie do zniesienia. - upór jest rodzaju męskiego
b)Chleb upiekły czułe matczyne ręce. - błąd w tworzeniu przymiotnika :"matczyne"
5. a) Dziecko do rodziców: Uiściłem dzisiaj opłatę za ubezpieczenie. - niedostosowany język do sytuacji: uiściłem jest sformułowaniem formalnym, do rodziców można powiedzieć: Zapłaciłem dziś za ubazpieczenie
b) Prośba o zwolnienie z lekcji : Prosze o usprawiedliwienie mojej nieobecności, ponieważ muszę kopsnąć się do babci. niedostosowany język do sytuacji: kopsnąć jest sformułowaniem potocznym
c) Uczeń o bohaterze literackim: Aleksy ze średniowiecznej legendy zachowywał się wkurzająco. niedostosowany język do sytuacji: wkurzająco jest sformułowaniem potocznym
6.
alternatywa - dwie wykluczające się możliwości
arbitralny -narzucany komuś w sposób niedopuszczający sprzeciwu
dylemat - problem, którego rozwiązanie polega na trudnym wyborze między dwiema tak samo ważnymi racjami
enigmatyczny - zagadkowy
ignorancja - nieznajomość czegoś lub brak wiedzy z jakiejś dziedziny
spolegliwy - taki,który łatwo się podporządkowuje - tak ale potocznie
prawidłowo: taki, który wzbudza zaufanie i można na nim polegać
5 2 5
2009-09-06T11:43:16+02:00
1a) Kiedy jechałem na rowerze, zgubił mi się scyzoryk.
b)Nasza nowa koleżanka podlizuje się każdemu.
c) Spotkamy się w stołówce.
d) W czasie wakacji spędziłem dwa wspaniałe tygodnie ze swoimi przyjaciółmi.
e) Czy musisz teraz włączać telewizor?
2a) Napełniliśmy cały kanister benzyną.
Wystarczy: Napełniliśmy kanister benzyną. To już oznacza, że cały kanister
b) Zaadoptowaliśmy tekst do potrzeb naszego przedstawienia.
Wystarczy: Zaadoptowaliśmy tekst do naszego przedstawienia. Wiadomo że adaptuje się do konkretnych potrzeb
3.a) Jego upór był nie do zniesienia. - upór jest rodzaju męskiego
b)Chleb upiekły czułe matczyne ręce. - błąd w tworzeniu przymiotnika :"matczyne"
5. a) Dziecko do rodziców: Uiściłem dzisiaj opłatę za ubezpieczenie. - niedostosowany język do sytuacji: uiściłem jest sformułowaniem formalnym, do rodziców można powiedzieć: Zapłaciłem dziś za ubazpieczenie
b) Prośba o zwolnienie z lekcji : Prosze o usprawiedliwienie mojej nieobecności, ponieważ muszę kopsnąć się do babci. niedostosowany język do sytuacji: kopsnąć jest sformułowaniem potocznym
c) Uczeń o bohaterze literackim: Aleksy ze średniowiecznej legendy zachowywał się wkurzająco. niedostosowany język do sytuacji: wkurzająco jest sformułowaniem potocznym
6.
alternatywa - dwie wykluczające się możliwości
arbitralny -narzucany komuś w sposób niedopuszczający sprzeciwu
dylemat - problem, którego rozwiązanie polega na trudnym wyborze między dwiema tak samo ważnymi racjami
enigmatyczny - zagadkowy
ignorancja - nieznajomość czegoś lub brak wiedzy z jakiejś dziedziny
spolegliwy - taki,który łatwo się podporządkowuje - tak ale potocznie
prawidłowo: taki, który wzbudza zaufanie i można na nim polegać
3 2 3