Wielki mędrzec i matematyk hinduski Bhaskara (XII w n.e ) ułożył takie zdanie:' Piąta część pszczelej gromandi usiadła
na kwiatach mongolii, trzecia część tej gromadki- na kwiatach lotosu, potrojona różnica drugiej z tych licz i pierwszej-
odleciała ku drzewom jaśminu. Jedna tylko pszółka zwabiona słodkim pachnącym kwieciem koniczyny- krązyła nad nią .
Ile pszczół było w tej gromadce ?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-09T21:42:40+01:00
1/5 x -mongolia
1/3 x -lotos
3(1/3x - 1/5x) -jaśmin
1 -koniczyna

x= 1/5 x +1/3 x + 3(1/3 x - 1/5 x) +1
x= 3/15 x + 5/15 x + 3 (5/15 x - 3/15 x) +1
x= 8/15 x + 3 * 2/15 x +1
x= 8/15 x + 6/15 x +1
x= 14/15 x + 1
15/15 x - 14/15 x = 1
1/15 x = 1
x= 15
7 4 7
2009-12-09T21:43:17+01:00
1/5x+1/3x+3(1/3x-1/5)x+1=x
3/15x+5/15x+3(5/15-3/15)x-x=-1
8/15x+6/15x-x=-1
-1/15x=-1
x=15
3 3 3