Modyfikacje korzenia:

a) spichrzowe (magazynujące) – marchewka
b) oddechowe – rośliny bagienne
c) podporowe – kukurydza
d) wciągające – cebula
e) powietrzne – epifity
f) czepne – bluszcz
g) ssawki – jemioła
To trzeba opisać tak krótkoo ii na temat np.spichrzowe ii jakies informacje. Podobnie z przykładamii pod spodem. Z góry dziękuję za pomoc.;))
Modyfikacje liści:

a) spichrzowe (cebula, sałata, kapusta)
b) ochronne (łuski cebuli)
c) czepne (powój)
d) obronne
e) wabiące (u kalii)
f) magazynujące wodę (rośl. gruboszowate)
g) liście-pułapki (rosiczka)

2

Odpowiedzi

2009-12-10T09:37:32+01:00
Modyfikacje korzenia:

a) spichrzowe (magazynujące) – marchewka
spichrzowe - charakteryzują się przerostem miękiszu spichrzowego korzenia głównego. Spotykane np. u: buraka, pietruszki, selera, marchewki.

b) oddechowe – rośliny bagienne
oddechowe (pneumatofory) - wyrastające pionowo w górę odgałęzienia korzeni podziemnych równoległych do powierzchni gruntu. Mogą osiągać wysokość nawet do półtora metra. Wykazują one dobrze rozwinięty miękisz powietrzny (aerenchymę), którego cechą charakterystyczną jest silny rozwój przestworów komórkowych tworzących ciągły system kanałów powietrznych gromadzących tlen i dwutlenek węgla, potrzebne do procesów oddychania i asymilacji. Korzenie oddechowe występują u niektórych roślin klimatu ciepłego rosnących na terenach bagnistych, gdzie jest mało tlenu, ponieważ słabo rozpuszcza się on w wodzie. Spotykane np. u cypryśnika błotnego.

c) podporowe – kukurydza
podporowe - stabilizują roślinę rosnącą na grząskim podłożu. Są to korzenie przybyszowe ukośnie wrastające w ziemię z łodygi z pewnej wysokości nad ziemią. Można je spotkać m.in. u roślin rosnących w wilgotnych lasach tropikalnych. Przykłady: palmy, filodendrony, figowce.

d) wciągające – cebula

e) powietrzne – epifity
powietrzne - spotykane m.in. u epifitów w dżungli tropikalnej. Służą do pobierania wody z pary wodnej. Są pokryte welamenem- tkanką wspomagającą gromadzenie wody. Np. u storczyków

f) czepne – bluszcz
czepne - korzenie przybyszowe pojawiające się w nadziemnym pędzie i ułatwiające utrzymanie pionu łodygi- bluszcz pospolity.

g) ssawki – jemioła
ssawki (haustoria) - roślina pobiera przez nie od innej rośliny wodę, sole mineralne, asymilaty (produkty fotosyntezy). Półpasożyty pobierają wodę z solami mineralnymi (np. jemioła), natomiast pasożyty asymilaty (np. pszeniec różowy, zaraza żółta, kanianka, łuskiewnik).
3 4 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-10T09:46:29+01:00
KORZENIE

Spichrzowe-
- są zgrubiałę,magazynują substancje zapasowe(marchew,mniszek lekarski,dalia)
-pełnią funkcje przetrwalnikową (w takiej postaci roślina zimuje)
- służą do rozmnażania wegetatywnego
Oddechowe
-występują u roślin żyjących w glebach bardzo wilgotnych ,pionowo rosnących.
- pobierają tlen niezbędny do oddychania(cypryśnik błotny)
Podporowe
-wyrastają z pędu u roślin żyjących w grząskim terenie
- pomagają roślinie utrzymać łodygę w pionie(kukurydza)
Powietrzne
- występują u empifitów
-pokrywająca ją tkanka(walaman) chłonie parę wodną z atmosfery
Czepne
-wyrastają z łodygi, umożliwiają jeje wspinanie się po podporach(bluszcz)
Ssawki
-wystepują u pasożytów
- wrastają w wiązki pzrewodzące i czerpią z nich wodę,asymilaty

LIŚCIE
Spichrzowe
-są zgrubiałę
- mają dobrze rozwiniętą tkankę magazynującą wodę i asymilaty (kapusta)
Ochronne
- sztywne,skórzaste,
- okrywają pąki drzewa
Czepne
- zredukowane do wąsów,które owijają się woków podpór
Obronne
-przekształcone w kolce,które chronią przed roślinożercami (kaktus)
Pułapki
- mają włoski gruczołowe z enzymami trawiennymi oraz s.a przystosowane do łapania owadów

4 5 4