Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-09T22:06:05+01:00
MgO jest zasadowe ponieważ:
1. reaguje z kwasami np:
MgO + H2SO4 --> MgSO4 + H2O
2. niereaguje z zasadami:
MgO + NaOH ---> brak reakcji
3. rozpuszczając go w wodzie otrzymasz wodorotlenek o pH zasadowym:
MgO + H2O -> Mg(OH)2
to ze wytrąci się osad z nasyconego roztworu Mg(OH)2 nie zmienia faktu że pH bedzie zasadowe <zobacz w tablicach chemicznych na Kso- jest na tyle duże że stęzony roztwór bedzie miał pH ok 10,5 wiec zasadowe>

Mg(OH)2 spełnia wszystkie te 3 reguły, jednak wystarczające do określenia charaktetu są 2 pierwsze:
jeśli reaguje z kwasem i zasadą - amfoter
jeśli reaguje z kwasem a z zasadą nie - zasadowy
jesli tylko z zasadą-kwasowy
ani z kwasem ani z zasadą -obojętny

Nie zgodze sie jednak z Darkoglory jeśli chodzi o określanie odczynu reakcji z kwasem- wystarczy ze reaguje. To jaki będzie odczyn zależy czy jest to mocna zasada i czy działamy na nią mocnym czy słabym kwasem.
1 5 1
2009-12-09T22:07:49+01:00
Niektóre tlenki zasadowe reagują z wodą, tworząc zasadę. MgO jest takim tlenkiem.

MgO + H₂O -> Mg(OH)₂
Aby zobaczyć, czy reakcja faktycznie zaszła można użyć jakiegoś indykatora, np.: fenoloftaleiny (gdy się ją wkropi do próbówki zmieni ona swój kolor na malinowy), lub papiereka uniwersalnego (zmieni wówczas kolor na zielony)

Jednak główną cechą tlenków zasadowych, jest to, iż reagują z kwasami.

MgO + H₂SO₄ -> MgSO₄ + H₂O
Powstała sól to siarczan (VI) magnezu (ta sól ma odczyn kwasowy). Aby sprawdzić, czy reakcja zaszła można użyć np.: papierka uniwersalnego, który w roztworze kwasowym zmieni kolor na czerwony.

MgO + NaOH -> reakcja ta nie zachodzi (nic się nie dzieje)