Jak mogę obliczyć rozciągłość równoleżnikową Przyl.Roca (38 50 N 10 00 W) i Gór Ural (66 00 N 62 00 W) ??
Jak mogę obliczyć rozciągłość południkową Przyl. Północnego (71 11 N 25 48 E) i Przyl. Matapan (36 22 N 22 30 E) ?? Proszę o pomoc ! :))

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-06T15:26:37+02:00
Rozciągłość równoleżnikowa Przyl.Roca (38 50 N 10 00 W)
Gór Ural (66 00 N 62 00 W)
- bierzemy pod uwagę odległość pomiędzy najdalej wysuniętymi na wschód i zachód punktami (wzdłuż równoleżnika), więc 10 00 W i 62 00 W. Są na jednej półkuli dlatego odejmujemy wartości od siebie:
62 00 - 10 00 = 52 00

rozciągłość południkowa Przyl. Północnego (71 11 N 25 48 E) i Przyl. Matapan (36 22 N 22 30 E)
- bierzemy pod uwagę odległość pomiędzy najdalej wysuniętymi na północ i południe punktami (wzdłuż południka), więc 71 11 N i 36 22 N. Znowu jedna półkula, więc znowu wartości odejmujemy:
71 11 - 36 22 = (pamiętamy, że 1 stopień ma 60') 70 71 - 36 22 =
34 49

W przypadku, gdy punkty znajdowałyby się na innych półkulach, wartości dodajemy ;)
2009-09-06T17:59:33+02:00
Przyl.Roca 38 50 N 10 00 W
Gór Ural 66 00 N 62 00 W
62 00 - 10 00 = 52 00

Przyl. Północnego 71 11 N 25 48 E
Przyl. Matapan 36 22 N 22 30 E
70 71 - 36 22 =34 49