Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-10T15:57:20+01:00
Zacznijmy od tego, co to jest renesans. Historycy sztuki mają zwyczaj dzielić historię sztuki europejskiej na epoki, w których panowały rozmaite style. Mówimy więc o sztuce romańskiej, gotyckiej, renesansowej, barokowej, klasycystycznej itp. Każdy z tych stylów miał jakieś specyficzne cechy odróżniające go od innych. Jeżeli na przykład mówimy o stylu renesansowym w architekturze, mamy na ogół na myśli przewagę linii poziomych nad pionowymi, upodobanie do budowli tworzonych na planie centralnym (okrągłych albo kwadratowych, nie podłużnych), częste stosowanie kopuły (głównie w budowlach kościelnych) oraz łuku półokrągłego (jako zwieńczenie okien oraz w sklepieniach). Architektura renesansowa miała oddziaływać na widza harmonią i rytmicznością, przemyślaną kompozycją i eleganckimi proporcjami. Podobnie malarstwo renesansowe odznaczało się harmonijną kompozycją i spokojnym nastrojem. Te wszystkie cechy łatwo zauważyć, kiedy porównamy sztukę renesansu ze sztuką gotyku. Budowla gotycka jest smukła, jakby wyciągnięta ku górze, dominuje łuk ostry – zarówno w oknach, jak i w sklepieniach. Budowniczy gotyckiego kościoła chciał kierować wzrok wiernych ku górze, ku Niebu. W renesansie wszystko uległo zmianie
2009-12-10T16:01:50+01:00
W odrodzeniu narodzil sie prad umyslowy zwany humanizmem.byl to prad umyslowy i kulturalny przeciwstawiajacy sie teocentycznej kulturze sredniowiecza.Glosila ona zainteresowani czlowiekiem akceptujac mozliwosci ludzkiego rozumu.ludzie dazyli do wrzechstronnego rozwoju osobowosci czlowieka poprzez poznawanie kultury antycznej i przejmowanie z niej wzorcow postepowania i tworczosci.
1 5 1