Odpowiedzi

2009-12-10T17:17:39+01:00
Utwór Adama Mickiewicza pt. ''Świtezianka'' jest balladą. Świadczą o tym m.in język stylizowany na ludowy,tekst jest swoistą opowieścią, bohater(strzelec ) jest zwykłym, prostym człowiekiem, jednowątkowa fabuła,synkretyzm rodzajowy: piękne, rozliczne opisy natury są typowe dla epiki ; duży ładunek uczuciowy w wypowiedziach narratora i bohaterów to elementy liryki oraz typowe dla dramatu dialogi pomiędzy strzelcem i dziewczyną; utwór zawiera morał
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-10T17:20:19+01:00
Uważam że utwór Adama Mickiewicza pt. "Świtezianka" jest po części epiką, liryką i dramatem, ponieważ jako ballada zawiera w sobie cechy każdego z tych rodzajów literackich. Liczne opisy natury są typowe dla epiki. Opis przeżywanych uczuć w wypowiedziach narratora i bohaterów to elementy liryki oraz typowe dla dramatu dialogi pomiędzy strzelcem i dziewczyną.
4 5 4
2009-12-10T17:26:00+01:00
Ballada romantyczna "Świtezianka" Adama Mickiewicza łączy w sobie rodzaje literackie: lirykę z epiką i dramatem.
Całość utworu jest napisana lirycznie, wierszem rymując się krzyżowo. W balladzie występuje jednak też narracyjna postawa podmiotu lirycznego, a narrator jest osobą charakterystyczną dla epiki. W balladzie możemy także odnaleźć dialogi, które wykraczają poza klasyczne ramy liryki, a wkraczają na pole dramatu i epiki.
Zatem "Świtezianka" łączy w sobie 3 rodzaje literackie: lirykę, epikę i dramat (jest to nazywane synkretyzmem rodzajowym).
1 5 1