Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-10T17:31:32+01:00
Przyczyny upadku Republiki Rzymskiej
a) wojny domowe między optymatami i popularami w I w.p.n.e
b) kryzys armii, związany z upadkiem warstwy wolnych chłopów
Kryzys armii osiągnął największe rozmiary na przełomie II i I w.p.n.e w czasie wojen Rzymu z królem Numidii JUGURTĄ oraz walk z plemionami germańskimi, które wtargnęły do Italii. W tej sytuacji wódz rzymski MARIUSZ dokonał reformy wojskowej, tworząc armię zawodową. Ochotnicy zaciągani na 16 lat otrzymywali stały żołd, a po zakończeniu służby działkę ziemi. Ponieważ spełnienie tego ostatniego było możliwe jedynie dzięki wstawiennictwu wodza, żołnierze wiązali swe losy ze swymi dowódcami- doszło do sytuacji w której armia walczyła dla wodza, a nie dla Rzymu.
c) przekupstwa proletariatu przy wyborze urzędników
d) przestarzały ustrój Rzymu
Na początku I w.p.n.e wszyscy mieszkańcy Italii otrzymali obywatelstwo rzymskie, lecz nie osiągnęli w ten sposób zbyt wiele, ponieważ ustrój republiki Rzymskiej uniemożliwił im udział w wyborach urzędników.
e) wyzysk prowincji
f) powstania niewolników
- powstanie na Sycylii (II w.p.n.e)
- powstanie SPARTAKUSA (73-71 p.n.e)
5. Działalność Cezara- upadek Republiki
W II poł. I w.p.n.e doszło do upadku republiki rzymskiej w wyniku działalności przywódcy popularów GAJUSZA JULIUSZA CEZARA:


Możesz sobie coś z tego wybrać.
9 3 9
2009-12-10T17:32:56+01:00
1. Przyczyny upadku republiki

– niedostosowanie ustroju do sytuacji politycznej – Rzym mając ustrój miasta - państwa, zarządza ogromnymi terenami,
– brak zawodowego aparatu urzędniczego,
– zmiany mógł wymusić tylko wódz armii, który miał dwa niezbędne atuty – siłę i pieniądze.

15 3 15