Odpowiedzi

2009-12-10T17:41:50+01:00
Zad.2 Aleksander Macedoński chciał podbi całom europe oraz cały bliski wschód na jego drodze stała tylko persja dlatego musiał ją podbic aby przejśc dalej .
zad3
skutki wojen są straszne ofiary wludziach choroby zniszczone budynki i osierocone dzieci srry 1 niewiem
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-10T17:43:35+01:00
1.
Przyczyny:
-wzrost potęgi Persów
- zjednoczenie plemion
- podbój państw
- reforma państwa
3. Persowie raz na zawsze zostali odsunięci od Morza Śródziemnego, do którego opanowania dążyli. Grecy utrzymali swoje dotychczasowe tereny, jedynym minusem jest to, że na skutek walk wojennych zostały one zniszczone. Poza tym odzyskano znowu nadzór nad handlem śródziemnomorskim. Na czołowe miejsca polis greckich wysunęła się Sparta i Ateny. Jednak oba państwa-miasta zaczęły od razu ze sobą rywalizować o władzę w Grecji. Od razu po wojnie nastąpiła znacząca dominacja Aten, których dowódcy dwa razy wygrywali z Persami. Spartanie, mimo iż słynęli do tej pory z najlepszej sztuki wojennej nie wygrali przecież w wąwozie Termopile.