1. Napisz jakie grupy obywateli występowały w starozytnej grecji. czy różniły się między sobą.
2. Napisz, kto podejmował decyzje w Egipcie i Mezopotamii.
3. Przedstaw w punktach i krótko scharakteryzuj etapy wychowania chłopców w Sparcie.

Plisss na dziś!!! Dla 1 odp. (dobrej i na wszystkie pytania!!!!) dam naj!!!!!

2

Odpowiedzi

2009-12-10T18:44:18+01:00
Obywatele w starożytnej grecji:
sparta:
-spartanie (rodowici spartiaci, żyją dzięki posiadanej przez siebie ziemi,walczą, ich życie podlega kontroli państwa (narzucone z góry, że , agogge, ćwiczą fizycznie, walczą)
-periojkowie:potomkowie podbitych lakończyków, słuzyli w wojsku, zajmowali sie handlem
-heloci: niewolnicy, nie mieli praw

Ateny:
-obywatele; wolni służą w wojsku, mają prawa polityczne
-metejkowie: wolni, pozbawieni praw
-niewolnicy: "mówiące narzędzia"

Wychowanie chłopców w sparcie:
do 7 roku życia podlegali opiece matki, potem do póxnej starosci agogge (wychowanie spartańskie) ćwiczą fizucznie, walczą, wypowiadają się lakonicznie.

3 2 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-10T19:05:52+01:00
1. Wykres w załącznikach!


2.Decyzje podejmował najwyższy kapłan w Mezopotamii-król w Egipcie-faraon
Czyli tak zwana władza despotyczna.

3.

Wychowanie spartańskie
1. Dziecko zaniesione przez ojca do fyli, gdzie zostaje sprawdzone przez starszych.
- silne i dobrze zbudowane kazali żywić i przydzielali m jeden z 9000 działów
- chuderlawe i niekształtne odsyłali do tzw. Odłóg-przepaści
2.Wybrańców uczono zadowalać się prostym pożywieniem,przyzwyczajały znosić odważnie ciemność i samotność, oduczały kaprysów i kwileń.
3.Po ukończeniu szóstego roku życia zostali podzieleni na drużyny i jeszcze bardziej hartowani.
4. Od 12 roku uczono chłopców pieśni spartańskich oraz wypowiadania się w sposób cięty a dowcipny (lakoniczny).
5. Po 15 roku życia byli już wysyłani na wojny.
6. Wychowanie rozpościerało się także na wiek dojrzały, nikomu nie wolno było żyć wedle upodobania,lecz jak w obozie wszyscy mieli w mieście przypisany rozkład czynności państwowych.


Załącznik mi nie wchodzi więc http://bogus49.wrzuta.pl/obraz/powieksz/1AxruP9X3YG
2 4 2