1. W szkole przeprowadzono doświadczenie, ktore mialo dac odpowiedz na pytanie. od ktorych rodzajow zwiazkow budujacych kosc zaleza jej wlasciwosci fizyczne.

Problem badawczy :
Czy twardość i elastycznosc kosci zaleza od wystepujacych w tkance kostnej zwiazkow nieorganicznych ( soli wapnia i fosforu ) oraz zwiazkow organicznych?

Materiał badawczy:
6 długich kości kurczaka, woda, ocet 10%, palnik gazowy, szczypce do trzymania kosci, 4 sloiki z zakretkami

Sposób przeprowadzenia doświadczenia:
Kości zagotowano, po czym : 2 z nich spalono, 2 wlozono do sloikow z woda, 2 przelozono do sloikow i zalano octem. Wszystkie sloiki zakrecono.

Uwaga:
Podczas spalania kości traca zwiazki organiczne, pozostaja w nich jedynie zwiazki nieorganiczne.
Ocet wyplukuje zwiazki mineralne, wiec w kosciach pozostaja jedynie zwiazki organiczne. Woda nie ma wplywu na sklad kości .


Wyniki doświadczenia:
Kości spalono - kości sztywne, kruche
Kości trzymano w occie - kości nielwykle elastyczne, nie można ich złamać
Kości trzymano w wodzie- Kości sztywne, w niewielkim stopniu elastyczne, mozna je zlamac.

Odpowiedz na oytania :
A) Napisz jaka hipoteza zostala postawiona.
B) Wymien czynnik, ktory byl proba kontrolna.
C) Na podstawie wyników napisz wnioski.

Z GORY DZIEKI :)

2

Odpowiedzi

  • Ynka
  • Początkujący
2009-12-10T21:03:13+01:00
3) Związki fosforu i wapnia zapewniają szkieletowi odpowiednią sztywność więc w occie rozpuściły się, a pozostałe związki organiczne - białko nadaje kościom elastyczność giętkość.
Białka powodują że kość może lekko wyginać się pod obciążeniem, spaleniu uległy związki organiczne - białka, a pozostałe sole mineralne nadają ko.ści twardość i wytrzymałość

27 3 27
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-10T21:03:06+01:00
C) HIPOTEZA-brak zwiazkow organicznych w kosciach w doswiadczeniu z spalaniem i octem. dzieki zwiazka organicznym kosc jest twarda i silna

b)co moze stac sie z koscia


A) dzieki temu doswadczeniu odkrylismy ze kosc

dzieki Spalaniu kosc traci ona zwiazki organicznie i kosc bardzo latwo zkruszyc


dzieki Oćcie kosc stala sie elastyczna gdyz ocet wessal jej zwiazki organiczne

woda nic niezrobila

78 4 78