Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-10T21:13:37+01:00
Cząsteczki metanolu i etanolu są dipolami (są polarne)

wiedzac,ze sa to czastki polarne(polarnosc duza,bo maja najkrotsze lancuchy weglowe) mozna wysunac wlasnie wniosek,ze ich rozp w wodzie jest b dobra,tj mieszaja sie w wodzie w kazdym stosunku.Polarnosc wynika z budowy
czastki i stad= latwosc rozerwania wiazania O-H jest najwieksza(Alkohole I- rzedowe), a wiazania C-OH mała

można jeszcze uwzględnić wiązania wodorowe:
miedzy metanolem a wodą i miedzy etanolem i wodą tworzą się wiązania wodorowe i dlatego alkohole te rozpuszczają się w wodzie
5 3 5
2009-12-10T22:46:25+01:00
Cząsteczki te są dipolami, czyli cząsteczkami polarnymi, można je podzielić na dwa bieguny jeden o częściowym ładunku dodatnim, a na przeciwległym biegunie część o ładunku ujemnym. Wszystkie dipole mają określony kierunek, zwrot i wartość.

Przykładowe związki mają bardzo zbliżoną budowę, oba należą do alkoholi, występujące w cząsteczkach atomy wodoru posiadające częściowy ładunek dodatni oddziaływują na silnie elektroujemne atomy innych cząsteczek posiadających wolną parę elektronową tego samego lub innego związku, w przypadku roztworów. Jest to tak zwane: oddziaływanie międzycząsteczkowe, dokładnie nawiązywanie wiązań wodorowych.
Zbliżona budowie zawdzięczają dobrą rozpuszczalność w wodzie.
3 4 3