1. Jak budowano piramidy?
2. Dlaczego Spartanie polozyli duzy nacisk na wyszkolenie doskonalych zolnierzy?
3. Dlaczego Syzyf zostal ukarany przez bogow greckich?
4. Wymien 8 konkurencji sportowych wpsolczesnych igrzysk olimpijskich - ktore z nich sa podobne do rozgrywanych w starozytnosci?
5. Dura lex sed lex - co oznacza ta sentencja?

3

Odpowiedzi

2009-09-07T15:21:19+02:00
1.piramidy budowano wzniosąc duze kamienie do góry
3.syzf został ukarany bo plotkował na Zeusa
innych nie znam :D
2 2 2
2009-09-07T15:33:40+02:00
1.Podstawą piramidy był kwadrat; cztery boki miały prawie identyczne długości. Najpierw wznoszono rdzeń piramidy, potem wciągano po rampach bloki tworzące lico. Układano je od góry w dół. Kamienne bloki trzeba było przewieść barkami na miejsce, z oddalonych dziesiątki kilometrów kamieniołomów; następnie bloki należało odpowiednio wygładzić i przewieźć je na miejsce budowy. Jeden taki blok ważył tyle, co dorosły hipopotam, czyli ok. 2 tony; robotnicy przeciągali je po gładkich drewnianych rolkach pokrytych śliskim szlamem i usypanej z ziemi rampie, wiodącej w górę piramidy. W czasie przeciągania zdarzało się, że blok przygniótł nogę lub rękę jednego z robotników. Dla robotnika kończyło się to bolesną amputacją danej kończyny.

Wnętrze piramidy wypełnione było rozmaitymi (zawiłymi) korytarzami, pięknie zdobionymi galeriami i komorami grobowymi.
3. syzyf został skazany na śmierć za wyjawienie ważnej
tajemnicy bogów greckich.

5."twarde prawo ale prawo" zgodnie z tym prawem należy bezwzględnie stosować się do przepisów ustawy niezależnie od ich uciążliwości oraz konsekwencji dla zobowiązania.
3 4 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-07T15:45:49+02:00
1. Zależy o jaką piramidę Ci chodzi, bo było kilka rodzaji (!)
2. Spartanie już od małego brali dzieci do wojska narzucając im ślepą wiarę w przywódców i 100% posłuszeństwa. Podczas tak zwanych kryptei młodzi wojownicy dokonywali krwawych napadów na wioski helotów (Spartiaci uważali ich za wrogów, czyli nie musieli tracić prawdziwego wojska na walkę z nimi)
3. Został zaproszony na ucztę do bogów, a że był gadułą to wygadał się o tym ludziom i ujawnił sekret Zeusa.
5. "Dura lex sed lex" - (dosłownie) twarde prawo, ale jednak prawo
1 1 1