Oblicz naturalną powierzchnię wyspy Wolin, jeśli na mapie w skali 1:250000 wyspa ta zajmuje powierzchnię 4240mm2.

Oblicz powierzchnię, jaką na mapie w skali 1:5000000 zajmuje jezioro o dorzeczu 600km2. Wynik podaj w mm2.


Prosze bardzo ;* choc jedno ;]

3

Odpowiedzi

2009-12-11T17:07:13+01:00
1.Oblicz naturalną powierzchnię wyspy Wolin, jeśli na mapie w skali 1:250000 wyspa ta zajmuje powierzchnię 4240mm2.

skala: 1: 250000
1cm - 2,5m
1cm² - 6,25 km²

4240mm² - 0,424cm²

powierzchnia na mapie - powierzchnia w rzeczywistości
1cm² - 6,25 km²
0,424cm² - x km²

x = 2,65 km²

Odp. Naturalna powierzchnia wyspy Wolin wynosi 2,65 km².

2. Oblicz powierzchnię, jaką na mapie w skali 1:5000000 zajmuje jezioro o dorzeczu 600km2. Wynik podaj w mm2.

skala: 1:5000000
1cm - 50km
1cm² - 2500km²

powierzchnia na mapie - powierzchnia w rzeczywistości
1cm² - 2500km²
x cm² - 600km²

2500x = 600
x = 0,24cm²

1 cm² - 100 mm²
0,24 cm² - x mm²

x= 24mm²

Odp. Powierzchnia jaką na mapie zajmuje jezioro wynosi 24 mm².
4 3 4
2009-12-11T17:13:30+01:00
1.
1:250000, czyli zmniejszone jest 25000 razy
nalezy pomnozyc powierzchnie na mapce przez 250000
wychodzi:
4240mm2*250 000=1 060 000 000mm^2=10,6m^2

2.
w tym jest odwrotnie: trzeba obliczyc powierzchnie na mapie w skali 1:5 000 000, czyli "zmniejszyc" rzeczywista powierzchnie 5000000 razy:
600km^2/5 000 000=0,00012km^2
0,00012km^2=120 000 000 mm^2
zameczyc nas chcesz ?
xdD
2 1 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-11T18:12:48+01:00
Zadanie 1
Analiza:
Jeżeli mapa ma skalę 1:250 000, to jakaś długość na mapie zajmuje 1cm, to znaczy, że ta sama długość w rzeczywistości wynosi 250 000cm.

Rozwiązanie:
Najpierw ustalam zależność pomiędzy długością na mapie a długością w rzeczywistości:
1cm - 250 000cm
1cm - 2,5km

Teraz ustalam zależność pomiędzy polem na mapie i polem w rzeczywistości:
1cm^2 - 2,5km*2,5km
1cm^2 - 6,25km^2

Następnie zamieniam pole wyspy (na mapie) na cm^2:
4240mm^2=42,4cm^2

Następnie wypisuje pomocniczy zapis (znaczek "-" oznacza "odpowiada"):
1cm^2 - 6,25km^2
42,4cm^2 - x km^2

I rozwiązuje mnożąc na krzyż, czyli (nie zapisuje jednostek dla ułatwienia:
1*x=6,25*42,4
x=265 [km^2]
Odpowiedź:
Powierzchnia wyspy Wolin w rzeczywistości wynosi 1060m^2.

Zadanie 2
Analiza:
Zadanie jest analogiczne do poprzedniego, czyli:
1cm - 5000 000cm
1cm - 50km
1cm^2 - 50km*50km
1cm^2 - 2500km^2

Rozwiązanie:
1cm^2 - 2500km^2
x cm^2 - 600km^2

2500*x=600 /:2500 (obustronnie dzielę przez 2500)
x=0,24 [cm^2]

Teraz wystarczy zamienić na mm^2, więc:
0,24cm^2=24mm^2

Odpowiedź:
Na mapie powierzchnia tego jeziora wynosi 24mm^2.

P.S: Powodzenia w nauce geografii!!!
9 4 9