1. Pięciu pracownikow podzieliło sie zapłatą tak, że czterech otrzymało odpowiednio ⅓, ¼, ⅙i ⅕ całej zapłaty. Jaką część zapłaty dostał piąty pracownik ?
2. Podrożnicy stwierdzili, że jeśli będą spożywali każdego dnia pełne racje żywnościowe to zapasy wystarczą im na 10 dni. Oblicz na ile dni starczą im te zapasy, jeśli racje żywnościowe zostaną zmniejszone o ⅙. Zapisz obliczenia .
3. Na mapie wykonanej w skali 1:250 000 droga łącząca dwie miejscowości ma długość 19cm. Oblicz długość tej trasy w rzeczywistości. Wyraź ją w kilometrach. Zapisz obliczenia.

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-11T17:23:11+01:00
1. Pięciu pracownikow podzieliło sie zapłatą tak, że czterech otrzymało odpowiednio ⅓, ¼, ⅙i ⅕ całej zapłaty. Jaką część zapłaty dostał piąty pracownik?
1/3+1/4+1/6+1/5=20/60+15/60+10/60+12/60=35/60+22/60=57/60
1-57/60=3/60=1/20=0,05

3. Na mapie wykonanej w skali 1:250 000 droga łącząca dwie miejscowości ma długość 19cm. Oblicz długość tej trasy w rzeczywistości. Wyraź ją w kilometrach. Zapisz obliczenia.
19cm*250000=4750000cm=47500m=47,5km
2 5 2
2009-12-11T17:24:11+01:00
1) 1- (1/3 + 1/4+ 1/6+ 1/5)= 1- (20/60+15/60+10/60+12/60)= 1- 57/60= 3/60=1/20
3) 1cm-250000cm
1cm-2,5 km
19 cm- 47,5 km- w rzeczywistości
2) 1 (pełna racja żywnościowa)- 10dni
5/6 -x dni
x= 10 x 5/6= 50/6= 8 1/3 dnia
  • izzi
  • Początkujący
2009-12-11T20:52:06+01:00
1.1/3+1/4+1/6+1/5=20/60+15/60+10/60+12/60=57/60
1-57/60=3/60=1/20
odp.otrzymał 1/20 zapłaty
2.x-liczba spożywanego pokarmu
x-1/6 - liczba spożywanego pokarmu po ograniczeniu
jeśli spożywaliby codziennie x to starczy na 10 dni i spożyją 10x ale jeśli 5/6x to przez 10dni spożyją 8 i 2/6x i zostanie im jeszcze 1 i 4/6x czyli na dwa dni.
Odp.starczyłoby na 12dni
3.
1:250000-19cm
1:25000 - 1,9m
1:2500 - 19m
1:250 - 190m
1:25 - 1900m=1,9km
1:1 - 47,5km
odp. w rzeczywistośći 47,5km