Zadanie 1

Wymień cechy charakterystyczne dla poszczególnych rodzajów kolumn

są to Porządek dorycki Porządek joński Porzadek koryncki

Zadanie 2

Na podstawie mapy ze s. 94 podręcznika oraz współczesnej mamy politycznej uzupełnij tabelę
Historia Nowa Era dla klasy 1 gimnazjum

Zadanie 3
Dopisz do podanych terminów nazwy używane przez starożytnych Greków

Grecja-......................
misto-państwo-...............
grecki plac(rynek)-...........
rządy ludu-..............

2

Odpowiedzi

  • CCCP
  • Rozwiązujący
2009-12-11T19:29:28+01:00
1)
Dorycki - Proste, surowe, ciężkie kształty.
Joński - Lekki, wymuskany, kapitel w kształcie "barana";
Koryncki - odmiana jońskiego gdzie kolumny ozdobiono motywem liści.

3)
Grecja- Hellada;
misto-państwo-Polis;
grecki plac(rynek)-.Agora;
rządy ludu- Demokracja;
7 3 7
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-11T19:40:54+01:00
1
a)brak bazy,kapitel mało ozdobny, zwężony ku górze trzon pokrywał kanelury.
b)spiralne woluty, baza składała sie z kilku kamiennych kręgów
c)kapitele bogato zdobione (liść akantu), większa smukłość
3
Hellada
polis
agora
demokracja
2
a)Gaugamela 331p.n.e.
Issos 333p.n.e.
Cheronea 338p.n.e.
b) Ateny, Sparta, Cheronea,Issos,Memfis, Gaugamela, Babilon i Aleksandria
c)Fenicja,Tyr,Gaza,Persja,Syria, Egipt i Asyria
d)Sudan, Egipt, Iran,Turcja, Irak, Afganistan, Syria,Pakistan
14 3 14