Wiersz pt LIST DO LUDOŻERCÓW
Tadeusz Rózewicz

Kochani ludożercy
nie patrzcie wilkiem
na człowieka
który pyta o wolne miejsce
w przedziale kolejowym

zrozumcie
inni ludzie też mają
dwie nogi i siedzenie

Kochani ludożercy
poczekajcie chwilę
nie depczcie słabszych
nie zgrzytajcie zębami

zrozumcie
ludzi jest dużo będzie jeszcze
więcej więc posuńcie się trochę
ustąpcie

Kochani ludożercy
nie wykupujcie wszystkich
świec sznurowadeł i makaronu

Nie mówcie odwróceni tyłem:
ja mnie mój moje
mój żołądek mój włos
mój odcisk moje spodnie
moja żona moje dzieci
moje zdanie

Kochani ludożercy
nie zjadajmy się Dobrze
bo nie zmartwychwstaniemy
Naprawdę

Oto wiersz !

Moje zadanie

Napisz list do autora tego wiersza odczucia o wierszu np. ludzie powinni być egoistyczni , że ludzie są ludożercami itp ( min 10 zdań )

nie umiesz nie rób ?!

jak zrobisz dobrze dam naj i 5 gwiazdek

jak zrobisz źle złosze spam , błędną , 1 gwiazde , i napisze do moderatora lub administratora :)

2

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-12-11T22:33:22+01:00
Drogi Panie Tadeuszu
Uważam że w tym wierszu wymienia Pan niepochlebne zachowania społeczeństwa np. ,,nie depczcie słabyszych'',..nie patrzcie wilkiem''
W moim odczuciu jest do niedostrzeganie potrzeb innych,zamykanie się na ich problemy,cierpienie ból.
Ten wiersz widać że zachęca ludzi do zmiany swego postępowania ,,posuńcie się trochę/ustąpcie''
W tym wierszu słowo ,,ludożerca''oznacza osobą zapatrzoną w siebie,obojętnego człowieka,który zatracił hierarchię wartości i wszelkie nadzieje na lepsze jutr,dlatego dba i troszczy się tylko o siebie,do celu dązy nie zwracając uwagi na innych.Krótko mówiąc ludożercy to ludzie samolubni i egoiści.
Żartobliwy ton wiersza nie pasuje do tematu, który jest poważny, ale może w ten sposób społeczeństwo łatwiej zrozumie roztreki.
Utwór jest przecież apelem do narodu polskiego. W ostaniej zwrotce dwa wyrazy pisane są wielką literą : "Dobrze" i " Naprawdę". Wydaję mi się, że pod nimi ukryte są prawdy moralne, którymi powinni kierować się ludzie
Powinni oni pamiętać, iż zawsze trzeba czynić dobro oraz, że ono zawsze zwycięża nad złem, a także, iż prawda jest równie ważna. Jest ona swoistego rodzaju dobrem. Temat utworu nie jest przypadkowy, dotyczy on zachowania ludzi w czasie wojny, a także bezpośrednio po niej. Patrząc z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że utwór ten niesie on uniwersalne prawdy, gdyż wśród nas nie brakuje ludzi, którzy gardzą innymi, krzywdzą ich i dbają tylko o siebie, dlatego apel ten jest nadal aktualny.

8 3 8
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-11T22:40:12+01:00
Drogi Panie Tadeuszu!
Ma Pan racje.Nikt nie powinien patrzeć na człowieka jak na wroga.Ludzie mogliby od czasu do czasu ustąpić miejsca w autobusie.Gdy starsza pani stoi w kolejce co za problem zamienić się z nią miejscem w kolejce? Może każdy by chciał aby mógł usiąść w pociągu ale jeżeli dziś ustąpimy miejsca komuś jutro miejsca ustąpi nam ktoś inny.Dlatego cieszę się że napisał Pan taki wiersz.Pomoże on zrozumieć niektórym ludziom ale także mi że to my musimy rozejrzeć się aby komuś pomóc, a gdy poprosi po prostu pomóc.Wiem też że nie chcę jak mój kolega mówi do mnie odwrócony, przeżuwając śniadanie.Mam nadzieję że uda się zmienić świat, na lepsze.Życzę sukcesów w pisarstwie
Z poważaniem,
PODPIS
11 4 11