Uzupełnij, wiedząc, że w reakcji spalania jednej cząsteczki:
1. alkanu powstaje sześć cząsteczek tlenku węgla (IV)
2.alkenu powstaje siedem cząsteczek czadu
3.alkinu powstaje dziewięć atomów węgla

Musi być nazwa tych 3
Wzór sumaryczny
Równanie reakcji spalania całkowitego i niecałkowitego
wszystkich trzech
Z góry dzięki

2

Odpowiedzi

2009-12-12T11:28:40+01:00
1) C6H14 + 19/2 O2 = 6 CO2 + 7 H2O - heksan C6H14
poniewaz przy tlenie jest ulamek, wiec aby zlikwidowac
ulamek mnozymy cale wyrazenie razy dwa:
2 C6H14 + 19 O2 = 12 CO2 + 14 H2O spalanie calkowite
2 C6H14 + 13 O2 = 12 CO + 14 H2O spalanie polcalkowite
2 C6H14 + 14 O2 = 12 C + 14 H2O spalanie niecalkowite
2) C7H14 + 7 O2 = 7 CO + 7 H2O - hepten C7H14 spalanie polcal.
2 C7H14 + 21 O2 = 14 CO2 + 14 H2O spalanie calkowite
2 C7H14 + 14 O2 = 14 C + 14 H2O spalanie niecalkowite
3) C9H16 + 4 O2 = 9 C + 8 H2O - nonyn C9H16 sp. niecalkowite
C9H16 + 13 O2 = 9 CO2 + 8 H2O spalanie calkowite
2 C9H16 + 17 O2 = 18 CO + 16 H2O spalanie polcalkowite
1 4 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-12T11:57:43+01:00
1)
C₆H₁₄+ ¹³/₂ O₂--> 6CO +7H₂O (półspalanie)
C₆H₁₄-heksan
C₆H₁₄+ ⁷/₂ O₂--> 6C + 7H₂O (spalanie niecałkowite)
C₆H₁₄+ ¹⁹/₂ O₂--> 6CO₂ + 7H₂O (spalanie całkowite)

2)
C₇H₁₄ + ²¹/₂ O₂--> 7CO₂ + 7H₂O (spalanie całkowite)
C₇H₁₄ -hepten
C₇H₁₄ + ⁷/₂ O₂--> 7C + 7H₂O (spalanie niecałkowite)
C₇H₁₄ + 7O₂--> 7CO + 7H₂O (półspalanie)


3)
C₉H₁₆ + 4 O₂ -->9C + 8H₂O (spalanie niecałkowite)
C₉H₁₆-nonyn
C₉H₁₆ + ¹⁷/₂ O₂ -->9CO + 8H₂O (półspalanie)
C₉H₁₆ +13 O₂ -->9CO₂ + 8H₂O(spalanie całkowite)
4 4 4