Jednowartościowy pierwiastek tworzy siarczek o masie cząsteczkowej 1,26 razy większej od masy cząsteczkowej tlenku. Jaki to pierwiastek?

Znam odpowiedź, więc wszelkie błędne zgłaszam :) Potrzebuję obliczeń i wyjaśnień dlaczego tak a nie inaczej.

3

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-12-12T12:21:54+01:00
Jeżeli pierwiastek jest jednowartościowy, to tworzy siarczek typu E2S, . ME2S=2.ME+32u, natomiast MO2 =32u. Z warunków zadania wynika, że: ME2S = 1,26.MO2 czyli: 2.ME+32u = 1,26(32u). Rozwiązując równanie względem ME otrzymamy:
0,52ME=11,84u, czyli ME=22,7u. Z układu okresowego pierwiastków znajdujemy, że opisywanym pierwiastkiem jest sód, który tworzy siarczek: Na2S
10 2 10
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-12T13:07:33+01:00
X - masa pierwiastka

X₂S - siarczek
X₂O - tlenek

X₂S = 1,26 X₂O
2 x + 32 = 1,26 * (2x+16)
2x + 32 = 2,52x + 20,16 / -20,16
2x + 11,84 = 2,52x / -2x
11,84 = 0,52x /0,52

x = 22,7 (u)


Taką masę ma sód, więc odpowiedź brzmi sód ;)
23 4 23
2009-12-12T13:38:14+01:00
S=32u
O=16u
x-masa szukanego pierwiastka
x₂S - siarczek pierwiastka szukanego
x₂O - tlenek pierwiastka szukanego

x₂S = 1,26*(x₂O)
2x+32=1,26(2x+16)
2x+32=2,52x+20,16
0,52x=11,84 /*100/52
x=22,76 czyli x to sód :)
Odp. Tym pierwiastkiem jest sód.
11 4 11