1. Prostokąt podobny do prostokąta o wymiarach 12cm i 15cm ma obwód 18cm. Jakie są wymiary tego prostokąta?

2. Mapa wykonana jest w skali 1 : 2 000 000. Odcinek łączący na tej mapie Gdańsk z Zakopanem ma długość 31 cm.
a) Oblicz długość odcinka łączącego te miasta na mapie wykonanej w skali 1 : 10 000 000.
b) Wyznacz skalę mapy, na której odcinek łączący te miasta ma długość 62 cm.

2

Odpowiedzi

2009-12-12T19:30:15+01:00
A wiec 1;
12+15=27
pozniej licze skale;
27:18=1,5

a pozniej mnozy sei wszystkei boki razy 1,5 i wyjdzi ci prostokąt podobny do tego xd

12*1,5=8
15*1,5=10

8+10=18

taadam xd
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
  • kh24
  • Rozwiązujący
2009-12-12T19:30:36+01:00
Zadanie 1
Większy prostokąt:
Obw = 2*12 +2*15 = 54

Mniejszy prostokąt
x= szerokosc
y= długosc
2x+2y= 18

15/y = 54/18
54y= 270 | :54
y=5
2x+2y=18
2x+2*5 = 18
2x=8
x=4
Wymiary podobnego postokata wynosza 4 i 5cm

Zadanie 2
a)
1:2000000
1 cm - 20 km
20*31= 620 km- taka jest odległość od Gdanska do Zakopanego

1:10000000
1 cm- 100 km
620:100= 6,2 cm

skala jest 5 raz mniejsza 1:10 000 000 wiec odcinek będzie 5 raz mniejszy
31/5 = 6,2cm

b)
Odcinek jest 2 raz większy więc skala będzie 2 razy większa i wyniesie 1:1000000
4 5 4