Wypisz z tekstu: METAFORY
a oto tekst:

"Biednam ja, biedna, Hektorze! Na los jednakowy oboje
Nas urodzono. Ty w Troi wzrosłeś, w pałacu Pryjama,
A ja pod Plakos lesistym, w odległych Tebach, tam w domu
Eetiona. Od dziecka, od lat najmłodszych mnie chował,
Sam nieszczęśliwy -- nieszczęsną. Bodajbym się nie rodziła!
Teraz do domu Hadesa w podziemne, milczące otchłanie
Idziesz, a mnie pozostawiasz tu w nienawistnej żałobie --
Wdowę w pałacu i chłopca naszego, jeszcze niemowlę.
Daliśmy jemu, nieszczęśni ty i ja życie. Hektorze,
Już mu nie będziesz obrońcą umarły ani on tobie.
Choćby w tej łzami wezbranej wojnie achajskiej ocalał,
Nie ocaleje od biedy i ciężkich zgryzot w przyszłości,
Co nań czyhają. Ktoś inny dziedzictwo jego zagrabi,
Dzień po dniu traci, sierota, swych towarzyszów młodości,
Oczy spuszczone ma zawsze i łzami zalane policzki.
Chłopiec do ojca przyjaciół udaje się z prośbą, zbiedzony,
Tego nieśmiało za chiton, owego za chlajnę pociągnie,
Ktoś mu tam nawet podsunie mały kubeczek z litości,
Usta w nim dziecko zamoczy, ale gardziołka nie zwilży.
Inny, szczęśliwy rówieśnik, co ma rodziców -- od stołu
Pchnie go i pięścią uderzy, i obelżywie wyłaje:
Łzami zalany chłopaczek do matki-wdowy ucieknie,
Mój Astyanaks kochany, co wpierw, na ojca kolanach,
Szpikiem się żywił jedynie i tłustym mięsem jagniątek.
Potem, gdy sen go ogarniał, po zakończonej zabawie,
W swoim łóżeczku zasypiał, w objęciach czułej piastunki,
W gniazdku mięciutkim, i serce radością miał nasycone.
Teraz niemało przecierpi po zgonie ojca drogiego
Mój Astyanaks, którego Trojanie tym mianem nazwali -
Boś ty jedynie ochraniał wysokie baszty i mury.
Teraz przy wklęsłych okrętach, daleko od twych rodziców
Będzie cię żarło robactwo, gdy psy nasycą się tobą
Nagim. A tyle szat strojnych tu leży, w domu, dla ciebie,
Cienkich, wykwintnych i pięknych -- rękami kobiet utkanych
Wszystkie je spalę na stosie w pożerającym płomieniu -
Są bez wartości dla ciebie. Już ty ich nosić nie będziesz,
W kręgu Trojanek i Trojan niech spłoną tobie na chwałę!"
Tak przemawiała, spłakana, a wkoło wzdychały kobiety.

Dużo tego.. MAJĄ BYĆ WYMIENIONE WSZYSTKIE ŚRODKI STYLISTYCZNE KTÓRE PODAŁAM NA POCZĄTKU.. wszystkie!
DAJE 100 PKT. I NAJ ;D

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-12T22:13:27+01:00
Uważam, że porównań brak. apostrofa no to początek, ten zwrot do Hectora; Biednam ja, biedna, Hektorze! Na los jednakowy oboje
Nas urodzono. Ty w Troi wzrosłeś, w pałacu Pryjama,
A ja pod Plakos lesistym, w odległych Tebach, tam w domu
Eetiona.
Wykrzyknienia; Biednam ja, biedna, Hektorze!, Bodajbym się nie rodziła!,
Już ty ich nosić nie będziesz,
W kręgu Trojanek i Trojan niech spłoną tobie na chwałę!".
Mrtafora moim zdaniem; Ty w Troi wzrosłeś, w pałacu Pryjama,
A ja pod Plakos lesistym, w odległych Tebach, tam w domu
Eetiona. , Teraz do domu Hadesa w podziemne, milczące otchłanie
Idziesz, a mnie pozostawiasz tu w nienawistnej żałobie,
Teraz przy wklęsłych okrętach, daleko od twych rodziców

Będzie cię żarło robactwo, gdy psy nasycą się tobą
Nagim.

I jak dla nie to tylko tyle jest środków...;)
2009-12-12T22:17:30+01:00
Usta w nim dziecko zamoczy
Pchnie go i pięścią uderzy
edy i ciężkich zgryzot w przyszłości,