Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-13T00:51:44+01:00
Podstawowe zasady bezpieczeństwa pożarowego

Nie masz czasu, by zadbać o bezpieczeństwo pożarowe we własnym domu? Zapytaj tych, którym pożar zabrał bliskich, czy uważają, że zabezpieczanie domu przed pożarem to strata czasu - powiedzą Ci co innego. Baterie należy sprawdzać raz na tydzień. Czujniki dymu są dostępne w wersjach z przyciskiem do ściszenia sygnału dźwiękowego, gdy dojdzie do przypadkowej aktywacji alarmu. Czujniki dymu kosztują zaledwie kilkanaście zł i można je kupić w supermarketach i centrach handlowych. Warto zastanowić się nad kupieniem czujnika gwarantującego 10-letnią trwałość alarmu. Kosztują one nieco więcej, lecz nie wymagają tak częstej wymiany baterii. Czujnik dymu to urządzenie alarmowe wykrywające dym w najwcześniejszym stadium pożaru. Wczesne wykrycie pożaru umożliwia bezpieczną ewakuację. Czujniki dymu należy zainstalować na każdej kondygnacji, najlepiej w na sufitach w przedpokoju lub nad schodami.
Czujników nie powinno się montować w kuchni, gdzie może dojść do przypadkowej aktywacji alarmu.

BEZPIECZEŃSTWO W KUCHNI
Nie należy umieszczać przewodów elektrycznych i przedmiotów łatwopalnych, takich jak ścierki, rękawice kuchenne i luźne części odzieży w pobliżu kuchenki i opiekacza.
Należy regularnie czyścić piekarnik, opiekacz, płytę kuchenki i grill.
Pozostałości po gotowaniu i tłuszcz mogą łatwo zająć się od ognia.
Nie należy umieszczać przewodów i urządzeń elektrycznych w pobliżu wody.
Może warto mieć w kuchni koc przeciwpożarowy? Można nim stłumić palącą się odzież lub zgasić mniejszy
pożar.
Nie pozostawiaj kuchni bez dozoru podczas gotowania.
Pożar najczęściej powstaje z powodu nieuwagi.
Należy osuszyć produkty przeznaczone do smażenia przed zanurzeniem w gorącym oleju. Jeśli olej zacznie dymić, należy wyłączyć palnik i ostudzić patelnię.
Poziom oleju w garnku do frytek nie powinien nigdy przekraczać 1/3 pojemności naczynia.
Nie zapalaj kuchenki zapałkami lub zapalniczką. Zapalarki iskrowe są bezpieczniejsze.
Uchwyty rondli nie powinny wystawać poza płytę kuchenki.

Co zrobić, gdy zapali się patelnia?
Nie ryzykuj.Wyprowadź wszystkich z domu i wezwij Straż Pożarną.
Nie zalewaj patelni wodą.
Wyłącz palnik, zachowując należyte bezpieczeństwo.
Nie dotykaj i nie przenoś patelni.
Nie ryzykuj! Wszystkie pożary są niebezpieczne.
Lepiej im zapobiegać, niż z nimi walczyć.
Walkę z ogniem najlepiej powierzyć zawodowym strażakom.
Opuść dom
Pozostań na zewnątrz i zadzwoń pod numer 999

SPRZĘT I URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE
Wtyczki i przewody
Sprawdź dopuszczalne natężenie prądu bezpiecznika we wtyczce.
Jeśli użycie trójnika jest konieczne, należy upewnić się, że trójnik posiada wbudowany bezpiecznik, a całkowite natężenie prądu wyjściowego nie przekracza 13A. Uwaga! Jeden czajnik elektryczny jest zasilany prądem o natężeniu 13A.
Wyłącz z gniazdka urządzenia elektryczne, które nie są używane.
Nie wkładaj kabli pod dywany i wykładziny.
Sprawdź, czy przewody instalacji elektrycznej, wtyczki i gniazdka nie są uszkodzone. Zwróć uwagę na ślady przypalenia lub miganie światła.
Wymień zużyte przewody lub kable oklejone taśmą.
Unikaj przeciążenia gniazdek – do jednego gniazdka włączaj tylko jedną wtyczkę.
TELEWIZOR ODKURZACZ CZAJNIK
DO 700W DO 1000W POWYŻEJ 1000W
Koce elektryczne
Nie należy składać koców elektrycznych, aby uniknąć splątania przewodów wewnątrz koca. Koce powinny być rozłożone lub zrolowane.
Koc elektryczny może być podłączony do źródła zasilania przez całą noc, pod warunkiem, że jest wyposażony w funkcję regulacji temperatury. W przeciwnym razie, należy wyłączyć zasilanie przed snem.

Oświetlenie
Nie stawiaj lamp i żarówek w pobliżu zasłon i innych tkanin.
Sprawdź, czy meble posiadają etykietę atestu ognioodporności.
Grzejniki przenośne
Grzejniki należy stawiać przodem do pomieszczenia, oparte o ścianę.
W miarę możliwości, należy przymocować grzejnik do ściany w celu zabezpieczenia przed przewróceniem.
Nie wolno stawiać grzejników przy zasłonach lub meblach i nie używać ich do suszenia odzieży.

PAPIEROSY
Co trzeci dzień ginie człowiek w pożarze spowodowanym niedopałkiem papierosa.
Postępuj odpowiedzialnie - przechowuj zapałki i zapalniczki w miejscu niedostępnym dla dzieci.
Papieros jest bardziej gorący niż sądzisz – papierosy mogą się palić w temperaturze ponad 700 ºC.
Zawsze używaj odpowiednich popielniczek.
Upewnij się, że całkowicie zgasiłeś papierosa.
Zachowaj ostrożność paląc papierosy gdy jesteś senny, zażywasz lekarstwa lub spożywałeś alkohol. Możesz
niepostrzeżenie usnąć, zapominając o zapalonym papierosie.
Nie pal w łóżku. Bardzo łatwo jest usnąć i podpalić pościel.

ŚWIECZKI
Świeczki to równie niebezpieczne, potencjalne źródło ognia.
Ustawiaj świeczki z dala od przedmiotów, które mogą się łatwo zająć od ognia, takich jak meble, tkaniny, zasłony itp.
Nie pozostawiaj świeczek bez dozoru.
Gaś świeczki przed pójściem spać.
Wystarczy moment nieuwagi, aby wzniecić pożar – Nie pozostawiaj świeczek w zasięgu dzieci i zwierząt.
Świece i świeczki do podgrzewacza mogą topić powierzchnie
z tworzywa sztucznego, np. obudowy telewizorów i wanien.
Zawsze ustawiaj świeczki na żaroodpornej powierzchni.

BĄDŹ PRZYGOTOWANY DO EWAKUACJI
– planuj z wyprzedzeniem
Zapoznaj całą rodzinę z zasadami postępowania w przypadku pożaru i zasadami bezpiecznej ewakuacji.
Rozplanuj wyjścia awaryjne i usuń ewentualne przeszkody z przejść ewakuacyjnych.
Przechowuj klucze do drzwi i okien w łatwo dostępnym miejscu.
Jeśli zapali się ubranie…
Nie biegaj wokół.
Połóż się i przetaczaj się po ziemi.
Zduś płomienie ciężkim materiałem, np. płaszczem, kocem lub kocem
pożarowym, jeśli znajduje się w zasięgu ręki.
ZATRZYMAJ SIĘ!
POŁÓŻ SIĘ NA ZIEMI!
PRZETACZAJ SIĘ PO PODŁOŻU!

Jak postępować, gdy wybuchnie pożar
Gdy pojawi się dym, powietrze nisko przy podłodze jest czystsze.
Zachowaj spokój.Wyprowadź wszystkie osoby możliwie najszybciej – nie trać czasu na sprawdzanie lub ratowanie wartościowych przedmiotów.
Jeśli wyjścia ewakuacyjne są zablokowane…
W żadnym wypadku nie wchodź ponownie do domu. Czekaj na zewnątrz na przybycie Straży Pożarnej
Natychmiast po wydostaniu się z budynku, należy zadzwonić pod numer 999.
Skorzystaj z telefonu komórkowego lub telefonu sąsiada.
Jeśli nie możesz otworzyć drzwi – wybij szybę w dolnym rogu. Zabezpiecz ostre krawędzie ręcznikiem lub kocem.
Jeśli nie można wydostać się na zewnątrz, zbierz wszystkie osoby w jednym pokoju z oknem. W pokoju
powinien znajdować się telefon. Rozłóż pościel wokół drzwi, aby dym nie przedostawał się do środka.
Jeśli znajdujesz się na parterze lub na pierwszym piętrze, postaraj się wydostać przez okno. Użyj pościeli aby zamortyzować upadek i opuść się po ścianie budynku. Nie skacz!

Inne zagrożenia
Lampy stoją daleko od zasłon i innych materiałów łatwopalnych
Zapałki i zapalniczki znajdują się poza zasięgiem dzieci
Meble z tapicerką posiadają etykietę ognioodporności
Regularna kontrola i konserwacja
Raz w tygodniu: - kontrola baterii czujników dymu.
Raz w roku: - wymiana baterii czujników dymu (dotyczy modeli bez gwarancji na
10-letnią trwałość);
- kontrola sprawności zbiornika grzewczego wody;
- kontrola sprawności innych większych urządzeń elektrycznych.
Co 10 lat: - wymiana czujnika dymu.
W nocy ryzyko obrażeń w wyniku pożaru jest większe – wypracuj w sobie nawyk sprawdzania bezpieczeństwa pożarowego każdorazowo przed pójściem spać.

Zanim pójdziesz spać
Wyłącz i odłącz z gniazdka zasilanie sprzętów i urządzeń elektrycznych, których nie używasz, o ile nie są to urządzenia przeznaczone do pracy bez przerwy jak np. zamrażarka czy magnetowid.
Wyłącz kuchenkę.
Wyłącz pralkę.
Wyłącz grzejniki i zabezpiecz je odpowiednio.
Zgaś świeczki i papierosy.
Zamknij drzwi wewnętrzne w domu – przy zamkniętych drzwiach ogień rozprzestrzenia się wolniej.
1 1 1
2009-12-13T00:52:45+01:00
Alarm przeciw pożarowy , zanajomos numeru strazy pozarnej , gaśnica
2 1 2
2009-12-13T01:19:38+01:00
Bezpieczeństwo przeciw pożarowe w moim domu

Podstawową czynnością w zabezpieczeniu domu przeciw pożarem jest instalacja odpowiednich czujników dymu i regularne sprawdzanie ich działania. Jest to pierwszy punkt planu zwiększenia naszego bezpieczeństwa przeciwpożarowego w domu.
Inną czynnością, która raczej nie jest często wykonywana z powodu braku takiej potrzeby jest rozrysowanie planu ewakuacji na wypadek wybuchu pożaru i regularne ćwiczenia ewakuacji w razie zajścia takiej konieczności.
Nigdy także nie powinno się zostawiać włączonej kuchenki lub innego źródła ognia bez nadzoru łącznie ze świecami i różnego typu palnikami. Pod żadnym pozorem nie możemy palić w łóżku. Zachowaj także szczególną ostrożność, kiedy palisz pijąc alkohol.
W okresie zimowym należy być bardzo ostrożnym, jeżeli korzysta się z grzejników, elektrycznych koców lub ognia.
Umieszczaj zapałki lub zapalniczki w miejscach niedostępnych i niewidocznych dla dzieci i nauczaj, że są to narzędzia, a nie
zabawki i używać mogą je tylko odpowiedzialne dorosłe osoby.
Nie przeciążaj gniazdka elektrycznego i wyłączaj z niego urządzenia wtedy, kiedy nie musisz z nich aktualnie korzystać. Jeżeli jesteś w posiadaniu garażu lub komórki pamiętaj, aby obchodzić się z dużą ostrożnością z przechowywanymi tam chemikaliów (głównie paliw). Urządzenia spalinowe takie jak kosiarki tankuj tylko na zewnątrz pomieszczenia, przy zimnym silniku. Jeżeli posiadasz gril gazowy, opalany drewnem lub elektryczny, przed ponownym użyciem sprawdzaj, czy jest on w stanie zapewnić bezpieczne użytkowanie. Trzeba pamiętać także, aby obsługiwała go osoba dorosła.
Jeżeli mieszkasz w obszarze szczególnie narażonym na pożary lasu, często należy sprzątać liście oraz inne łatwopalne rzeczy wokół domu. Pamiętaj również o regularnym oczyszczaniu rynsztoków.

Zachowując powyższe środki ostrożności możemy mieć pewność, że nasz dom na pewno będzie bezpieczniejszy pod każdym względem. Jednak większość ludzi niestety nie stosuje się do instrukcji, które mogą kiedyś ocalić ich życie, więc kiedy to tylko możliwe wspominajmy o tych zaleceniach tym, na których bezpieczeństwie najbardziej nam zależy.

Jeśli Pomogłam to czekam na Najkę ;]
2 3 2