Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-13T10:47:40+01:00
Podział roku liturgicznego
Adwent - okres ten ma podwójny charkter: jest okresem przygotowania do
uroczystych obchodów Narodzenia Pańskiego, upamiętniających pierwsze
przyjście Sany Bożego do ludzi, a zarazem przez tamto wspomnienie kieruje
umysły ku oczekiwaniu powtórnego przyjścia Chrystusa przy końcu świata. Dla
tych dwóch powodów okres Adwentu jest czasem religijnego i radosnego
oczekiwania. W czasie Adwentu, codziennie (oprócz niedziel i uroczystości)
odprawia się Msze Św. poświęconą Najświętszej Maryi Pannie tzw. Roraty. W
okresie Adwentu używany jest w liturgii kolor fioletowy. Adwent obejmuje
cztery niedziele oraz dni powszednie przed Uroczystością Narodzenia
Pańskiego.
Okres Bożego Narodznia - Po dorocznym obchodzie misterium paschalnego
najważniejszym liturgicznym obchodem Kościoła jest pamiątka Narodzenia
Pana i Jego pierwszych objawień, sprawowana w okresie Bożego Narodzenia.
Okres ten trwa od I Nieszporów uroczystości Narodzenia Pańskiego, aż do
niedzieli (Niedziela Chrztu Pańskiego) po Objawieniu Pańskim, to jest włącznie
do niedzieli po 6 stycznia. W okresie tym używany jest w liturgii kolor biały.
Okres zwykły - Okres ten trwa od Niedzieli Chrztu Pańskiego do Środy
Popielcowej. W okresie zwykłym używany jest w liturgii kolor zielony.
Okres Wielkiego Postu - Wielki Post jest okresem przygotowania do obchodu
Paschy: liturgia tego okresu usposabia do udzialu w misterium paschalnym
zarówno katechumenów, jak i wiernych, którzy wspominają chrzest i czynią
pokutę. Okres ten trwa od Środy Popielcowej do Mszy Wieczerzy Pańskiej
(Wielki Czwartek) wyłącznie. W tym czasie, aż do Wigilii wielkanocnej, nie
mowi się "Alleluja". W okresie Wielkiego Postu używany jest w liturgii kolor
fioletowy. W okresie Wielkiego Postu odprawiane są nabożeństwa: Droga
Krzyżowa oraz Gorzkie Żale.
Okres Świętego Triduum Paschalnego - Chrystus dokonał dzieła odkupienia
ludzi i w sposób doskonały uwielbił Boga głównie przez swoje paschalne
misterium, gdy umierając zniweczył naszą śmieć, a
zmartwychwstającprzywrócił nam życie: dlatego Triduum Męki i
Zmartwychwstania Pana jaśnieje jako punkt szczytowy całego roku
liturgicznego. Jakn niedziela zajmuje główne miejsce w tygodniu, tak
uroczystość Paschy stanowi główny obchód roku liturgicznego. Triduum
Paschalne Męki i Zmartwychwstania Pana rozpoczyna się Mszą wieczorną Męki
Pańskiej, a kończy Nieszporami Niedzieli Zmartwychwstania, jego zaś
ośrodkiem jest Wigilia Paschalna. W okresie Triduum Paschalnego w liturgi
używa się następujących kolorów: Wieliki Czwartek - Msza Wieczerzy Pańskiej
- kolor biały Wielki Piątek - Liturgia Męki Pańskiej - kolor czerwony Wielka
Sobota - Wigilia Paschalna - kolor biały
Okres wielkanocny - Okres pięćdziesięciu dni od Niedzieli Zmartwychwstania
do Niedzieli Zesłania Ducha Świętego obchodzi się w podniosłym nastroju
radości jako jeden dzień świąteczny, jako "Wielką Niedzielę" (św. Atanazy). Są
to dni, kiedy ze szczególną mocą rozbrzmiewa śpiew "Alleluja".
Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego - Wigilię Paschalną, odprawianą w
noc zmartwychwstania Pana, uważa się za matkę wszystkich świętych wigilii
(św. Augustyn). W tę wielką noc Kościół czuwając oczekuje zmartwychwstania
Chrystusa i obchodzi je liturgicznie w sakramentach. Dlatego też wszystkie
obrzędy Wigilii mają być odprawiane w nocy, tak, by się rozpoczynały dopiero
gdy noc zapadnie, a kończyły przed świtem niedzieli.
Okres zwykły - Okres ten rozpoczyna się po Niedzieli Zesłania Ducha
świętego, a kończy się w pierwszą niedzielę Adwentu; wtedy również kończy
się rok liturgiczny.
11 2 11
2009-12-13T10:48:17+01:00



Adwent - okres ten ma podwójny charakter: jest okresem przygotowania do uroczystych obchodów Narodzenia Pańskiego, upamiętniających pierwsze przyjście Syna Bożego do ludzi, a zarazem przez tamto wspomnienie kieruje umysły ku oczekiwaniu powtórnego przyjścia Chrystusa przy końcu świata. Dla tych dwóch powodów okres Adwentu jest czasem religijnego i radosnego oczekiwania. W czasie Adwentu, codziennie (oprócz niedziel
i uroczystości) odprawia się Msze Św. poświęconą Najświętszej Maryi Pannie tzw. Roraty.
W okresie Adwentu używany jest w liturgii kolor fioletowy. Adwent obejmuje cztery niedziele oraz dni powszednie przed Uroczystością Narodzenia Pańskiego.



Okres Bożego Narodzenia - Po dorocznym obchodzie misterium paschalnego najważniejszym liturgicznym obchodem Kościoła jest pamiątka Narodzenia Pana i Jego pierwszych objawień, sprawowana w okresie Bożego Narodzenia.
Okres ten trwa od I Nieszporów uroczystości Narodzenia Pańskiego, aż do niedzieli (Niedziela Chrztu Pańskiego) po Objawieniu Pańskim, to jest włącznie do niedzieli
po 6 stycznia. W okresie tym używany jest w liturgii kolor biały.


Kolor biały - symbolizuje światło, czystość, radość i nastrój świąteczny.
Używa się go w obchodach liturgicznych o charakterze radosnym, jak Boże Narodzenie, Zmartwychwstanie Pańskie, Boże Ciało, święta Matki Bożej i Wyznawców świętych,
np. patronów ministrantów: Stanisława Kostki, Dominika Savio, Alojzego Gonzagi,
Jana Berchmansa.


Okres zwykły - Okres ten trwa od Niedzieli Chrztu Pańskiego do Środy Popielcowej.
W okresie zwykłym używany jest w liturgii kolor zielony.



Kolor zielony - symbolizuje nadzieję, odrodzenie duchowe i sprawiedliwość.
Stosuje się go w niedzielę i dni powszednie Okresu Zwykłego w ciągu roku.
Jest to najdłuższy czas w kalendarzu liturgicznym. Oznacza on podróż wiernych
ku wieczności.



Okres Wielkiego Postu - Wielki Post jest okresem przygotowania do obchodu Paschy:
liturgia tego okresu usposabia do udziału w misterium paschalnym zarówno katechumenów, jak i wiernych, którzy wspominają chrzest i czynią pokutę. Okres ten trwa od Środy Popielcowej do Mszy Wieczerzy Pańskiej (Wielki Czwartek) wyłącznie. W tym czasie, aż do Wigilii wielkanocnej, nie mówi się "Alleluja". W okresie Wielkiego Postu używany jest w liturgii kolor fioletowy. W okresie Wielkiego Postu odprawiane są nabożeństwa: Droga Krzyżowa oraz Gorzkie Żale.


Kolor fioletowy - symbolizuje skruchę, pokorę i pokutę. Szaty w tym kolorze są używane
w Adwencie, Wielkim Poście i w liturgii żałobnej (zamiast koloru czarnego).


Okres Świętego Triduum Paschalnego - Chrystus dokonał dzieła odkupienia ludzi
i w sposób doskonały uwielbił Boga głównie przez swoje paschalne misterium, gdy umierając zniweczył naszą śmieć, a zmartwychwstając przywrócił nam życie: dlatego Triduum Męki
i Zmartwychwstania Pana jaśnieje jako punkt szczytowy całego roku liturgicznego.
Jako niedziela zajmuje główne miejsce w tygodniu, tak uroczystość Paschy stanowi główny obchód roku liturgicznego. Triduum Paschalne Męki i Zmartwychwstania Pana rozpoczyna się Mszą wieczorną Męki Pańskiej, a kończy Nieszporami Niedzieli Zmartwychwstania, jego zaś ośrodkiem jest Wigilia Paschalna. W okresie Triduum Paschalnego w liturgii używa się następujących kolorów: Wielki Czwartek - Msza Wieczerzy Pańskiej - kolor biały Wielki Piątek
- Liturgia Męki Pańskiej - kolor czerwony Wielka Sobota - Wigilia Paschalna - kolor biały


Kolor czerwony - symbolizuje krew, męczeństwo i ogień. Stąd używa się szat liturgicznych w tym kolorze w Niedzielę Palmową, Wielki Piątek, uroczystość Zesłania Ducha Świętego
i w obchodach ku czci świętych męczenników.





Okres wielkanocny - Okres pięćdziesięciu dni od Niedzieli Zmartwychwstania do Niedzieli Zesłania Ducha Świętego obchodzi się w podniosłym nastroju radości jako jeden dzień świąteczny, jako "Wielką Niedzielę" (św. Atanazy). Są to dni, kiedy ze szczególną mocą rozbrzmiewa śpiew "Alleluja".



Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego - Wigilię Paschalną, odprawianą w noc zmartwychwstania Pana, uważa się za matkę wszystkich świętych wigilii (św. Augustyn).
W tę wielką noc Kościół czuwając oczekuje zmartwychwstania Chrystusa i obchodzi je liturgicznie w sakramentach. Dlatego też wszystkie obrzędy Wigilii mają być odprawiane
w nocy, tak, by się rozpoczynały dopiero gdy noc zapadnie, a kończyły przed świtem niedzieli.



Okres zwykły - Okres ten rozpoczyna się po Niedzieli Zesłania Ducha świętego,
a kończy się w pierwszą niedzielę Adwentu; wtedy również kończy się rok liturgiczny
Kolor złoty - oznacza on charakter uroczystej liturgii i jest stosowany w zastępstwie innych barw. Nie ma on liturgicznego określenia. Używany jest on w ważniejsze uroczystości.


Kolor różowy - symbolizuje on zbliżające się święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy.
Szaty w tym kolorze używane są dwa razy w roku. W III niedzielę Adwentu
oraz w IV niedzielę Wielkiego Postu


No to cos z tego wybierz ;)
5 4 5