Zad 1
każdą z poniższych liczb zapisz w postaci ułamka zwykłego nieskracalnego(właściwego lub niewłaściwego) :a)12,12 b)pierwiastek z 1 7/9 c)pierwiastek 3 stopnia z 3 3/8

(jak to sie robi?)
zad 2 .
zapisz podane liczby od najmniejszej do największej:
a)12/5 b)3/8 c)5/6 d) 32/15 e) 2/7 f)1 8/9


jak to sie robi bo nie umiem ;/;/:( prosze o odpowiedź) wszystkie zadania pilnie!!

2

Odpowiedzi

2009-09-07T22:52:42+02:00
Zad1 a)12 1/2=25/2
b)16/9=4/3
c)27/8=3/2
zad.2 e,b,c,f,d,a
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-07T22:58:10+02:00
A) 12,12 = 12 i 12/100 = 12 i 3/25 - wynik końcowy
(ułamek dziesiętny 12,12 trzeba zamienić na zwykły czyli 12 i 12/100. 12/100 bo jest liczba dwucyfrowa po przecinku i ta liczba musi mieć jakby dwa zera które są w liczbie 100. Gdyby po przecinku byłaby jedna cyferka np. 12,8 to by było 12 i 8/10 - czyli jedna cyferka i jedno zero, które znajduje się w 10. :)
jak już dojdziemy do ułamka zwykłego, licznik skracamy jak najbardziej się da przez dzielenie go przez jak najnawyższy dzielnik. to samo robimy z mianownikiem.
UWAGA! DZIELNIK MUSI BYĆ TEN SAM.

b) pierwiastek z 1 7/9 = 16/9 (pod pierwiastkiem) [zamieiniamy ułamek na niewłaściwy mnożąc mianownik 9 z 1 i dodając licznik 7 = 16. mianownik zostaje ten sam.
16/9 (pod pierwiastkiem) = 4/3 obliczamy pierwiastek.
4x4=16
3x3=9 i wszystko się zgadza.
4/3 = 1 i 1/3 i mamy ułamek zwykły :)

c)pierwiastek 3 stopnia z 3 3/8 =27/8 (pod pierwiastkiem 3st) [robimy podobnie jak w przykładzie b)
27/8 (pod pierwiastkiem 3st) = 3/2 (3x3x3 =9, 2x2x2=8) zgadza się.
3/2 = 1 i 1/2 - otrzymujemy wynik końcowy:)


zad 2 .
żeby nie mieszać, najlepiej w każdym przypadku podzielić licznik przez mianownik...
a) 12/5 = 2,4
b) 3/8 = 0,375
c) 5/6 = 0,8(3)
d) 32/15 = 2,1(3)
e) 2/7 = 0,286
f) 1 8/9 = 17/9 = 1,(8)

mamy już jakieś konkretne liczby które możemy uszeregować rosnąco:
e) b) c) f) d) a)