Odpowiedzi

2009-09-08T14:39:44+02:00
1) Makroskładniki występują w organizmie częściej i jest na nie większe zapotrzebowanie niż na mikro.

2)do makroskładników zaliczamy m.in. tlen, wodór, węgiel, azot, fosfor, siarkę, potas, wapń, magnez, chlor.

Mikroelementy to pierwiastki których zawartość w suchej masie waha się w granicach 0,01-0,00001%. Mikroskładnikiem jest:
Fluor, Jod, cynk, żelazo i miedź

3) Związki organiczne, substancje chemicznie będące związkami węgla – z wyjątkiem tlenku węgla CO, dwutlenku węgla CO2, kwasu węglowego H2CO3 i węglanów, które zaliczane są do związków nieorganicznych.

Mam nadzieje że pomogłam.
Maddie
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-08T16:18:23+02:00
1. makroskładniki potrzebne są nam do życia w małych ilościach a mikroskladniki w dużych
2.
Magnez
Stężenie magnezu, jak żadnego innego składnika odżywczego, jest utrzymywane w surowicy krwi na stałym poziomie. Jest on nieodzowny w przebiegu procesów życiowych. Organizm dorosłego człowieka zawiera tylko 20- 28 g magnezu z czego większość znajduje się w szkielecie. Jedynie niewielki ułamek tego pierwiastka jest rozproszony w płynie zewnątrz komórkowym i dociera do wszystkich 70 bilionów komórek ciała ludzkiego. Metal ten występuje powszechnie w przyrodzie w roślinach i organizmach zwierzęcych, choć w bardzo zróżnicowanych stężeniach. W chlorofilu, któremu zawdzięczają zieleń liście, jest jednym ze składników barwnika, tak więc jego największą skarbnicą są zielone lub ciemnozielone rośliny liściaste, jak szpinak czy brokuły. Z jeszcze większym stężeniem magnezu spotkamy się tam, gdzie Natura przygotowuje się do wzbudzenia nowego życia: w nasionach, orzechach, pełnym ziarnie i warzywach strąkowych. W procesie produkcji mąki traci się ok. 80% magnezu.

SIARKA
W przeciwieństwie do innych minerałów siarka nie jest metalem. Na Ziemi występuje w znacznych ilościach w formie wulkanicznej i skamieniałej, jak również pod postacią siarczanów, czyli soli kwasu siarkowego oraz innych związków. Siarka wchodzi w skład trzech spośród dwudziestu cegiełek budulcowych białka, zwanych aminokwasami siarkowymi. Tej właśnie siarki oczekują z utęsknieniem nasze komórki, jako substancji niezbędnej w procesie przemiany materii. Siarka nie jest typową substancją odżywczą, nie można więc określić ani wagowo, ani nawet w sposób ogólny - dziennego zapotrzebowania na ten minerał. Jedno jest pewne: w 0,25% zbudowani jesteśmy z siarki i wszelki jej niedobór w organizmie prowadzi do poważnych zaburzeń przemiany materii. Siarka występuje nie tylko w białku, lecz także wchodzi w skład różnych witamin.
Ochrona przed zarazkami. Siarka jest podstawowym składnikiem obecnej w stawach mazi smarującej, jak i wewnętrznej ścianki torebek stawowych. Jej zasoby muszą być tu stale odnawiane pod groźbą wyschnięcia powierzchni trących. Następują wówczas bardzo bolesne zazwyczaj procesy degeneracyjne, a w konsekwencji unieruchomienie stawów. Siarkonośny aminokwas, metionina, transportuje niezwykle istotny dla naszej odporności selen i w ten sposób pełni kluczową funkcję w zakresie osłony organizmu przed zarazkami. Jako nośnik selenu, metionina jest także bardzo ważna dla oczu oraz ścianek naczyniowych i tkanki łącznej, które także muszą utrzymywać stały system obrony przed wszelkiego typu oddziaływaniami szkodliwymi. Znany biochemik amerykański dr Roger Williams z Uniwersytetu Harvarda przeprowadził interesujące doświadczenie podając małpom karmę zasadniczo właściwą, ale pozbawioną metioniny. Po kilku tygodniach u zwierząt wystąpiły pierwsze objawy zwapnienia naczyń krwionośnych. Objawy ustąpiły po wprowadzeniu do karmy aminokwasu metioniny.

Magnez
Stężenie magnezu, jak żadnego innego składnika odżywczego, jest utrzymywane w surowicy krwi na stałym poziomie. Jest on nieodzowny w przebiegu procesów życiowych. Organizm dorosłego człowieka zawiera tylko 20- 28 g magnezu z czego większość znajduje się w szkielecie. Jedynie niewielki ułamek tego pierwiastka jest rozproszony w płynie zewnątrz komórkowym i dociera do wszystkich 70 bilionów komórek ciała ludzkiego. Metal ten występuje powszechnie w przyrodzie w roślinach i organizmach zwierzęcych, choć w bardzo zróżnicowanych stężeniach. W chlorofilu, któremu zawdzięczają zieleń liście, jest jednym ze składników barwnika, tak więc jego największą skarbnicą są zielone lub ciemnozielone rośliny liściaste, jak szpinak czy brokuły. Z jeszcze większym stężeniem magnezu spotkamy się tam, gdzie Natura przygotowuje się do wzbudzenia nowego życia: w nasionach, orzechach, pełnym ziarnie i warzywach strąkowych. W procesie produkcji mąki traci się ok. 80% magnezu.

ŻELAZO
Żelazo sprawia, że komórki oddychają. Spośród metali najlepiej znamy żelazo, gdyż spotykamy je
w codziennym życiu pod postacią żeberek grzejnikowych, pordzewiałych części maszyn, narzędzi czy garnków. Prawda, że trudno sobie wyobrazić, by ten twardy, zimny materiał mógł w jakikolwiek sposób uczestniczyć w tym, co dzieje się w naszym ciepłym, pulsującym życiem wnętrzu? A jednak żelazo jest życiodajne. Tak jak oddychają nasze płuca, tak żelazo zaopatruje 70 bilionów komórek organizmu w tlen niezbędny do wytworzenia energii.
Dzienne zapotrzebowanie organizmu na żelazo wynosi 10-12 miligramów. Jednak organizm kobiety aż do nadejścia menopauzy ma znacznie większe zapotrzebowanie: na poziomie 13-25 miligramów dziennie w zależności od indywidualnego ubytku krwi podczas miesiączki. Jeśli zlekceważone zostaną pierwsze sygnały ostrzegawcze, niedobór żelaza prowadzi do anemii, czyli niedokrwistości, która początkowo objawia się dość niewinnie jako spadek aktywności, łamliwość paznokci, zaparcia i bóle głowy, aby w stadium zaawansowanym przybrać postać omdleń, trudności
z oddychaniem, przyspieszenia rytmu serca, stanów niepokoju i nudności.

MANGAN
Organizm używa tego mikroelementu do wytwarzania melaniny, barwnika włosów i skóry, jest ważnym składnikiem kości i krwi, zawdzięczamy mu wyrównany nastrój, wewnętrzny spokój i pogodę ducha, bo jest odżywką dla nerwów i mózgu, bierze udział w wytwarzaniu hormonów śledziony oraz w przemianie białkowej, węglowodanowej i tłuszczowej.

3. Związki organiczne - wszystkie związki chemiczne, w skład których wchodzi węgiel, prócz tlenków węgla, kwasu węglowego, węglanów, wodorowęglanów, węglików, cyjanowodoru, cyjanków, kwasu cyjanowego, piorunowego i izocyjanowego a także ich soli.
2 5 2