Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-13T15:04:14+01:00
Zajazd – sposób egzekucji wyroku sądowego w prawodawstwie staropolskim. Wobec słabości władzy wykonawczej I Rzeczypospolitej, stał się faktycznym sposobem dochodzenia swoich praw przez szlachtę. Zajazd był 4 etapem egzekucji wobec szlachty posesjonatów wyroków z nieruchomości. Zajazd odbywał się po wcześniejszych etapach (wwiązaniu, ponownym wwiązaniu, rumacji). Zajazd polegał na zwołaniu przez starostę pospolitego ruszenia powiatu i siłowym usunięciu opornego dłużnika.

Od drugiej połowy XVII wieku zaczęto urządzać samowolne (bez udziału starosty) zajazdy celem egzekucji wyroków w drodze samopomocy. Czasem zajazdy były całkowicie bezprawne, w tej sytuacji można je uznać za formę łupiestw; ofiarą tego typu zajazdu padł majątek ojca Tomasza Kajetana Węgierskiego.
1 5 1
2009-12-13T15:06:54+01:00
Zajazd:
1. «niewielki hotel przy ruchliwej drodze»
2. «w dawnej Polsce: zajęcie siłą czyjejś posiadłości, będące samowolną egzekucją wyroku sądowego»