Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-13T16:24:31+01:00
Głównym zadaniem wątroby jest filtracja krwi:

neutralizuje toksyny (np. alkohol i inne używki, a także niektóre leki) – głównie barbiturany
toksyczny amoniak przekształca w mocznik (cykl ornitynowy)
Poza tym:

syntezuje czynniki krzepnięcia krwi
przekształca puryny w kwas moczowy
węglowodany przekształca w łatwo przyswajalną dla organizmu glukozę, a jej nadmiar w glikogen lub w tłuszcze (które magazynuje)
aminokwasy metabolizuje w tłuszcze
magazynuje żelazo i witaminy: A, D, E, niewielkie ilości B12 i C, które uwalnia w razie potrzeby
wytwarza żółć (do 1,5 litra na dobę), która emulguje tłuszcze i powtórnie wykorzystuje zużytą sól żółciową
produkuje i magazynuje niektóre białka surowicy krwi (np. albuminę)
wytwarza i magazynuje enzymy
buforuje poziom glukozy we krwi
produkuje ciepło, bierze udział w termoregulacji (krew wypływa cieplejsza o 1 °C)
zachowuje w organizmie substancje nadające się do ponownego wykorzystania, zbędne – wydala
u płodu pełni funkcję krwiotwórczą
gromadzi i reguluje ilość żelaza w organizmie.
Podsumowując, wątroba spełnia cztery funkcje:

detoksykacyjną
metaboliczną
zapasową
magazynującą.



Trzustka spełnia dwie zasadnicze funkcje:

czynność zewnątrzwydzielnicza (sok trzustkowy wydzielany do dwunastnicy zawierający przede wszystkim enzymy trawienne),
czynność wewnątrzwydzielnicza (hormony, z których najważniejsze to insulina i glukagon).




W jelicie grubym odbywa się końcowy proces formowania kału. Śluzówka jelita grubego tworzy kosmki jelitowe (są one jednak dużo niższe niż np. w jelicie cienkim). Jest również silnie pofałdowana, co zwiększa jego powierzchnię. W jelicie grubym zachodzi końcowy etap wchłaniania wody, elektrolitów i soli mineralnych z resztek pokarmowych. Występują tutaj także bakterie symbiotyczne , produkujące witaminę K , oraz niektóre witaminy z grupy B.
15 4 15
2009-12-13T20:23:23+01:00
Znaczenie wątroby: unieczynnia szkodliwe związki pobrane z pokarmem lub powstające w organizmie. Gromadzi równierz nadmiar glukozy w postaci glikogenu.
Znaczenie jelita grubego: wchłania wodę, sole mineralne i niektóre witaminy. Usuwa niestrawione resztki w postaci kału.
Znaczenie trzustki: wytwarza enzymy trawienne, które przepływają do przewodu pokarmowego. Wytwarza równierz hormony, które regulują poziom cukru we krwi.
Rola wydzielnicza: powstająca w wątrobie żółć gromadzi się w pęcherzyku żółciowym, skąd w razie potrzeby wydzielana jest do dwunastnicy.
Rola dedytoksacyjna: polega na tym, iż szkodliwe związki, które wytwarzane są w organizmie lub pobrane są z pokarmem są unieszkodliwiane.


Podoba się? Daj naj!
13 3 13