Odpowiedzi

2009-12-13T17:18:54+01:00
Z Rosją:
-walka o Inflanty

Ze Szwecją:
-walka o Estonię
1 3 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-13T17:33:56+01:00
Przyczyny wojen ze Szwecją :
1.Zygmunt III Waza dążył do opanowania tronu Szwedzkiego
2. Szwecja dążyła do opanowania Polskich wybrzeży Bałtyku (Inflanty , Pomorze Gdańskie)
3. W 1600 roku Zygmunt III Waza ogłosił wcielenie Estonii do Polski.
Skutki:
Wojny ze Szwecją doprowadziły do ruiny gospodarczej kraju. Polacy utracili znaczną część dostępu do morza, przez co zahamowany został handel zbożem. Prusy przestały być lennem Rzeczpospolitej. Kraj zrujnowały liczne grabieże szwedzkie. Osłabiona została władza królewska i zmalało znaczenie średniej szlachty. Coraz częściej zrywane były sejmy.
Przyczyny wojen z Rosją :
1.Interwencje Polskich magnatów w sprawy wewnętrzne Rosji (tzw. dymitriady )
2.Zygmunt III Waza chciał zdobyć tron Carski
3. W 1609 r. Rosja zawarła antypolski sojusz ze Szwecją
Skutki wojen z Rosją :
Do Polski przyłączono ziemię Smoleńską,Siewierską i Czernichowską (Pokój w Dywilinie 1619 r. )

4 5 4