Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-13T19:38:49+01:00
Matka Teresa z Kalkuty urodziła się 26 sierpnia 1910 roku,w Skopje,zmarła na zawał serca 5 września 1997 roku w Kalkucie.-katolicka siostra zakonna,z pochodzenia Albanka.Jej pogrzeb był w dniu 13 września 1997roku.Już w niecałe 2 lata po jej śmierci Jan Paweł|| uznał,że za wstawiennictwem dokonał się pierwszy cud.Była także laureatką kilkudziesięciu nagród krajowych i międzynarodowych,m.in: najwyższych odznaczeń Indii,USA,b.ZSRR i Anglii.W 1979 za swoją pracę Matka Teresa otrzymała Pokojową Nagrodę Nobla.Dzięki temu wiele krajów otworzyło drzwi dla sióstr.
Uznanie po śmierci:
W 2002 port lotniczy Rinas-Tirana w Albanii otrzymał imię Matki Teresy z Kalkuty.W Prisztinie trwa budowa jedynej na świecie katedry pw.bł.Matki Teresy z Kalkuty.

37 4 37
2009-12-13T23:57:18+01:00
Życie Matki Teresy z Kalkuty Matka Teresa z Kalkuty (1910-1997) - katolicka siostra zakonna,prowadząca w Indiach działalność
humanitarną. Od 2003 błogosławiona. Urodziłasię w 1910 roku w Skopje (obecnie Macedonia) jako Agnes GonxhaBojaxhiu. Z pochodzenia była Albanką. Już w wieku 12 lat poczułapowołanie do służby zakonnej. Sześć lat później wstąpiła do zakonusióstr loretanek w Irlandii, przyjmując imię zakonne Teresa. Swójnowicjat odbywała w Indiach. Tam od 1929 pracowała w katolickiej szkoledla dziewcząt w Kalkucie, której została później dyrektorką. W1946 miała usłyszeć wezwanie od Boga, by pomagać biednym i opuszczonym.W 1948 przybrała charakterystyczne białe sari z niebieskim obrzeżeniem.Za zgodą papieża Piusa XII wychodzi na ulice Kalkuty pomagaćtrędowatym, umierającym i porzuconym dzieciom. W 1950 zakładazgromadzenie sióstr misjonarek miłości, które prowadzą w Indiach i nacałym świecie sierocińce, domy dla chorych i umierających. W 1979 zaswoją pracę Matka Teresa otrzymuje Pokojową Nagrodę Nobla. Matka Teresaumiera na zawał serca 5 września 1997 w Kalkucie. Już w niecałe 2lata po jej śmierci papież Jan Paweł II uznaje, że za jejwstawiennictwem dokonał się pierwszy cud (uzdrowienie chorego na rakażołądka) i rozpoczyna jej proces beatyfikacyjny. Pomimo wątpliwościzwiązanych z tym uzdrowieniem i pojawiających się głosów, że MatkaTeresa powinna zostać ogłoszona świętą już za swoją niezwykłądziałalność za życia, zostaje ona beatyfikowana 19 października 2003.Jeszcze nigdy w historii chrześcijaństwa nikt nie został wyniesiony naołtarze tak szybko, bo zaledwie 6 lat po swojej śmierci. MatkaTeresa zmarła, na skutek choroby serca, 5 września, mając 87 lat. Byłazałożycielką zakonu Sióstr Miłosierdzia, z pierwszą bazą w Kalkucie(Indie). Uznanie przyniosła jej bezinteresowna praca z potrzebującymi -stała się jedną z najbardziej szanowanych kobiet w świecie, a w 1979roku otrzymała Pokojową Nagrodę Nobla. Wówczas wszystkie otrzymane zanagrodę pieniądze przeznaczyła dla biednych, wspierając swoje centra. W1990 do Misjonarek Miłosierdzia należało już ponad 3000 zakonnic, acentra działały w 25 krajach. Urodziła się jako Ganxhe AgnesBojaxhin w 1910 w Skopje, w Jugosławii, obecnie w Macedonii. W wieku 18lat zdecydowała, że zostanie zakonnicą i wyjechała do Dublina(Irlandia), gdzie dołączyła do zakonu Sióstr Loretanek. Po prawierocznej nauce w klasztorze, opuściła go, aby przyłączyć się dozgromadzenia Loretanek w Darjeeling (Indie). W 1929 roku, matkęTeresę skierowano, aby prowadziła zajęcia z geografii w Wyższej SzkoleSt. Mary�s dla dziewcząt w Kalkucie, na południe od Darjeeling. UliceKalkuty były pełne żebraków, trędowatych, bezdomnych i niechcianychdzieci, które opuszczone umierały na ulicach lub w pojemnikach naśmieci. Po powrocie do Darjeeling w 1946, matka Teresa zrezygnowała zeswojej pozycji w szkole St. Mary�s, aby opiekować się potrzebującymi wslumsach. Otrzymawszy zgodę od swojego arcybiskupa, rozpoczęła pracę. Początkowoskupiła swoje wysiłki na bezdomnych dzieciach z ulic, ucząc ich czytaći dbać o siebie. W 1949 roku dołączyła do niej pierwsza młodadziewczyna. Wiele dziewcząt, które wstąpiły do zakonu, było dawnymistudentkami z St. Mary�s. Od każdej nowicjuszki wymagano poświęceniaswojego życia dla służby biednym, bez akceptowania w zamian materialnejnagrody. Jej zakon otrzymał zgodę od oficjalnych władz Kalkuty doużywania opuszczonej hinduskiej świątyni, w której założyła DomCzystego Serca dla umierających. Przyprowadzała z ulic umierającychHindusów i otrzymywali oni tam opiekę. W latach 50-tych, rozpoczęłapomoc dla ofiar trądu. Indyjski rząd podarował zakonnicom 34-akrowądziałkę koło miasta Asansol, gdzie założono kolonię dla trędowatychShanti Nagar (Miasto Pokoju). W latach 60-tych, centra pomocytrędowatym, niewidomym, niepełnosprawnym, starym i umierającym orazdomy dla opuszczonych dzieci otwarto w wielu miejscach na świecie. MatkaTeresa przyjeżdżała do Polski kilkakrotnie z okazji ślubów zakonnychsióstr ze swojego zgromadzenia. W czasie ostatniego, kilkudniowegopobytu w naszym kraju na przełomie maja i czerwca 1995 r., na spotkaniuz warszawskimi studentami, tłumaczyła cel pracy Misjonarek Miłości.Szczególną misją zgromadzenia jest praca nad zbawieniem i uświęceniemnajuboższych z ubogich na całym świecie. Ostatni list-przesłanie matkiTeresy do Polaków dotyczące problemu aborcji skierowane zostało 24września ubiegłego roku, gdy w polskim parlamencie zapadały decyzje naten temat. W Polsce zgromadzenie to pracuje od 1983 r. Dozgromadzenia Misjonarek Miłości należy ponad 50 Polek, z czego w Polsceprzebywa mniej niż 10. Mają dziś w naszym kraju pięć placówek: wZaborowie pod Warszawą, dwie w Warszawie, w Katowicach i Szczecinie. Wewszystkich tych placówkach, zgodnie ze swoim powołaniem służenianajuboższym z ubogich, siostry przyjmują najbardziej opuszczonych ichorych. Na przykład w domu przy Poborzańskiej w Warszawie na stałemieszka około 10 potrzebujących, a dziennie z pomocy sióstr korzystaok. 50 ubogich.
25 4 25