Pewien chłopiec, zapytany o swój wiek, odpowiedział:
-Dwadzieścia lat temu moja babcia była dwa razy starsza od mojej mamy. Dziś moja babcia ma dwa razy tyle lat, ile miała moja mama w dniu,gdy ja się urodziłem.
Ile lat ma ten mądrala?

UKŁAD RÓWNAŃ :D na jutro ....

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-13T17:32:00+01:00
Http://zadane.pl/zadanie/235979

x - wiek chłopca
y - wiek babci
z - wiek mamy

20 lat temu
y = 2z

Obecnie
y + 20 = 2 (z + 20 -x)

Mamy układ równań:
y = 2z
y + 20 = 2 (z + 20 - x)

y = 2z
2z + 20 = 2z + 40 - 2x

y = 2z
2z - 2z + 2x = 40 - 20

y = 2z
2x = 20

y = 2z
x = 10

Nie musimy wyliczać wieku babci i mamy, bo w zadaniu jest pytanie o wiek chłopca.

Odp. Chłopiec ma 10 lat
31 4 31
2009-12-13T17:33:07+01:00
Witam!
X = wiek mamy
Y = wiek babci

X - 20 - wiek mamy 20 lat temu
Y- 20 wiek babci 20 lat temu

Y = 20 = 2(X - 20)
y=2x-20

Obecnie babcia ma dwa razy tyle lat ile miała moja mama w dni, gdy ja się urodziłem:

y=2(x-20+s) gdzie z to okres czasu jaki upłynął od tych 20 lat temu- po tym okresie urodził się chłopiec:


2x-20=2x-40+2s
20=2s
s=10

Więc po 10 latach urodziła mama syna ( oczywiście licząc od tych 20 lat temu) , czyli

20 lat temu nie było chłopca, dopiero po 10 latach mama urodziła chłopca( czyli urodziła go 10 lat temu) , więc obecnie chłopiec ma 10 lat
8 3 8