Odpowiedzi

  • alz
  • Początkujący
2009-12-13T18:04:56+01:00
Podstawowe różnice w słowach i strukturach przedstawia poniższy opis i tabelka:

Tabela w formacie .pdf prezentująca różnice pomiędzy American and British English (nadesłane przez ENSET)


British English: wyraz kończy się na "our" (neighbour), w American English na "or" (neighbor);

British English: wyraz kończy się na "ise" (penalise), w American English na "ize" (penalize);

British English - wyraz kończy się na "re" (centre), w American English na "er" (center);

British English: wyraz kończy się na "ogue" (dialogue), w American English na "og" (dialog);

British English: 'have got' w odniesieniu do posiadania

czegoś, w American English częściej 'have'

American English cechuje się uboższym wachlarzem struktur gramatycznych. Przykładem może być czas Present Perfect. Anglicy używają go by opisać wydarzenia z przeszłości, których skutki widzimy i odczuwamy w teraźniejszości np:

You have broken your leg.

Amerykanin użyje raczej czasu Past Simple czyli:

You broke your leg.
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-13T18:09:01+01:00
Wymowa

Najważniejsze różnice dotyczące wymowy:
Samogłoski akcentowane są zwykle dłuższe w odmianie amerykańskiej niż w brytyjskiej, np. samogłoska a w słowie packet czy o w słowie shop wymawiana jest dłużej.
Głoska r w Wielkiej Brytanii wymawiana jest tylko przed samogłoską (np. The car is red.), w pozostałych przypadkach jest niema (np. w słowie learn). W USA r jest zawsze wymawiane.
Wymowa t i d w pozycji między dwiema samogłoskami jest w przypadku Amerykanów bardzo podobna i brzmi jak d. Tak więc słowa writer i rider brzmią prawie identycznie. Brytyjskie t jest znacznie „silniejsze”.
Warto także sprawdzić w słowniku różnice w wymowie niektórych słów:
ask, after, basket, bath, dance, last (długie a w wymowie brytyjskiej)
hostile, missile, mobile (brak dźwięku aj w drugiej sylabie w wymowie amerykańskiej)
tune, news, tulip, producer (w wymowie brytyjskiej pojawia się j po d, t, n poprzedzających u)
tomato, schedule
oraz różnice w akcencie w słowach:
adult, ballet, garage (amerykańska odmiana zwykle akcentuje drugą sylabę, jednak inaczej jest w wyrazie cigarette)
secretary, territory, laboratory (zanik końcowej sylaby w wymowie brytyjskiej)
Pisownia

Oto przykłady najczęściej spotykanych wyrazów o różnej pisowni w brytyjskiej i amerykańskiej odmianie angielskiego.
Brytyjski angielski Amerykański angielski
Angielski-amerykański
travelled-traveled
cancelling-canceling
metre-meter
centre-center
colour-color
honour-honor
1 1 1
2009-12-13T18:52:47+01:00
W brytyjskim wyraz kończy się na ''our'' (nightbour)
w amerykńskim wyraz kończy się na ''or'' (nightbor)
W brytyjskim wyraz kończy sie na ''re'' (centre)
W amerykańskim wyraz kończy się na ''er'' (center)
Myślę, że te najprostsze wyrazy się przydadzą jażeli chcesz mogę podać więcej wystarczy, że napiszesz xD
Niedawno miałam to na lekcji xD