Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-13T19:44:54+01:00
Grzyby :

przyroda:
- rozkład substancji organicznych
- żyjąc symbiozie polepszają stan zdrowotny lasów

człowiek:
-są pokarmem
-właściwości fermentacyjne znalazły zastosowanie w przemyśle piekarniczym i alkoholowym
- pędzlak używany jest do produkcji penicyliny
- niektórych działanie jest szkodliwe, wywołują pleśń, butwienie, powodują choroby roślin uprawnych

Porosty:

Przyroda:
- przyczyniają się do tworzenia gleby
-pożywenie na obszarach północnych dla reniferów

Człowiek:
-są jadalne
- do produkcji leków (np. przy chorobach płuc)
-produkcja barwników
6 3 6
2009-12-13T19:52:24+01:00
Rola grzybów:
Bardzo duże znaczenie dla gospodarki człowieka mają grzyby żyjące w glebie. Wpływają na jej żyzność i co za tym idzie – na wysokość plonu upraw.
Pewne gatunki drożdży używane są jako pasza dla zwierząt domowych. Niektóre produkty uboczne grzybów podczas rozkładu materii organicznej wykorzystywane są w przemyśle spożywczym. Pod działaniem enzymów produkowanych przez drożdże cukier ulega rozkładowi na alkohol i dwutlenek węgla. Proces ten wykorzystuje się do wyrobu napojów alkoholowych i w piekarnictwie do spulchniania pieczywa. Pewne gatunki pędzlaka wykorzystuje się aby nadać niektórym serom specyficzny smak i aromat. Z grzybni tegoż grzyba otrzymuje się również antybiotyk penicylinę. Również sporysz buławinki czerwonej wykorzystywany jest w lecznictwie, głównie w ginekologii i położnictwie.

Rola porostów:
Duże znaczenie w przyrodzie mają porosty jako pionierzy w zasiedlaniu niegościnnych siedlisk, jak skały czy piasek. Są one także wyznacznikiem czystości powietrza na danym terenie. Inne znaczenia porostów to:
·Porosty jako organizmy pionierskie mają bardzo ważną funkcję glebotwórczą.
3 2 3