Pewien chłopiec, zapytany o swój wiek odpowiedział:
- Dwadzieścia lat temu moja babcia była dwa razy starsza od mojej mamy. Dziś moja babcia ma dwa razy tyle lat, ile miała moja mama w dniu, gdy ja się urodziłem.
Ile lat ma ten mądrala ?

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-14T13:08:10+01:00
X - wiek chłopca
y - wiek babci
z - wiek mamy

20 lat temu
y = 2z

Obecnie
y + 20 = 2 (z + 20 -x)

Mamy układ równań:
y = 2z
y + 20 = 2 (z + 20 - x)

y = 2z
2z + 20 = 2z + 40 - 2x

y = 2z
2z - 2z + 2x = 40 - 20

y = 2z
2x = 20

y = 2z
x = 10

Nie musimy wyliczać wieku babci i mamy, bo w zadaniu jest pytanie o wiek chłopca.

Odp. Chłopiec ma 10 lat
2 3 2
2009-12-14T13:14:35+01:00
X-wiek chłopca

20 lat temu:
b-wiek babci
m-wiek mamy
b=2m

dziś wiek babci=2*wiek mamy x lat temu
b+20=2*(m+20-x)

b=2m
b+20=2*(m+20-x)

b=2m
2m+20=2m+40-2x

b=2m
2m-2m+2x=40-20

b=2m
2x=20

b=2m
x=10

Odp: Ten mądrala ma 10 lat ;>
1 5 1
2009-12-14T14:47:54+01:00