Odpowiedzi

2009-12-14T13:54:14+01:00
Cp(stężenie procentowe)=15%
mr(masa roztworu)=80g
ms(masa substancji)?

mr=80g+20g=100g

ms=15x80:100=12g

Cp=12:100x100%=12%
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-14T13:54:31+01:00
15% 80g roztworu ---- oznacza to że w roztworze 80 gramowym jest proporcjonalnie tyle co 15g w 100gramach roztworu i teraz trzeba to obliczyć
więc:

15g substancji --------- 100g roztworu
x g substancji ---------- 80g roztworu

15/x = 10/8
10/8=15/12 więc x = 12
czyli w 80g mamy 12 g substancji

Jeśli dolejemy 20g wody to będziemy mieć 100g roztworu, ponieważ 80g+20g=100g a więc jeżeli w 100g roztworu będziemy mieli 12 g substancji to będzie to roztwór 12%-owy , gdyż stężenie procentowe (Cp) to ilość substancji na 100g roztworu.
Cp=12%

Odp.: Stężenie procentowe tego roztworu to 12%.
2009-12-14T14:00:26+01:00
Ok, a więc tu trzeba znać wzory ;)
Stężenie procentowe jest to Cp, a wzór na cp to
Cp=ms/mr *100%
Innych wzorów nie trzeba znać, ponieważ powyższy można łatwo przekształcić.
Oprócz tego potrzebne będą jeszcze dwie rzeczy:
ms- masa substancji czyli w tym przypadku kwas
mr- masa roztworu czyli w tym przypadku 80 g

Najpierw trzeba wynotować dane czyli
Dane:
Cp- ? znak zapytania, ponieważ trzeba je obliczyć
mr - 80g + 20g = 100g
ms - 12g (ms=15x80:100=12g)

Uwaga, jeżeli w roztworze 80g jest 15% kwasu to oznacza że waży on 12 g, więc z tego wzieło się ms

A więc wzóra na Cp=ms/mr *100% = 12/100*100% = 12%