Cztery kondensatory o pojemnościach C₁ = 1pF, C₂ = 4pF, C₃ = 2pF i C₄ = 3pF połączono w baterię jak na rysunku i do punktów A i B przyłożono źródło o napięciu U = 12V. Jaka będzie różnica potencjałów między punktami a i b?

http://img514.imageshack.us/img514/4110/zadanie2.jpg

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-14T18:00:16+01:00
C1=1pF
C2=4pF
C3=2pF
C4=3pF
Ca pojemność wypadkowa gałęzi górnej
Cb pojemność wypadkowa gałęzi dolnej

Ca=C1*C2/(C1+C2)=0,8pF=0,8*10^-12 F
Qa=Ca*U=9,6pC=9,6*10^-12 C

U1 napiecie na C1
U1=Qa/C1=9,6 V

Cb=C3*C4/(C3+C4)=1,2pF=1,2*10^-12 F
Qb=Cb*U=14,4pC=14,4*10^-12 C

U3 napiecie na C3
U3=Qb/C3=7,2 V

Uab=U1-U3=2,4 V

i OK. :-)
2009-12-14T19:04:01+01:00
Witam!
Spójrz:
Cztery kondensatory o pojemnościach C₁ = 1pF, C₂ = 4pF, C₃ = 2pF i C₄ = 3pF połączono w baterię jak na rysunku i do punktów A i B przyłożono źródło o napięciu U = 12V. Jaka będzie różnica potencjałów między punktami a i b?

A więc:


C1=1pF
C2=4pF
C3=2pF
C4=3pF

Masz : Ca- pojemność wypadkowa górnej części
Cb- pojemność wypadkowa dolnej części

I teraz wyliczasz poprostu:
Ca=C1xC2/(C1+C2)=0,8pF=0,8x10^-12=8-12=-4F
Qa=CaxU=9,6pC=9,6x10^-12=9.6-12=-2.4 C

U1=Qa/C1=9,6 V
Cb=C3xC4/(C3+C4)=1,2pF=1,2x10^-12=12-12=0 F
Qb=CbxU=14,4pC=14,4x10^-12=144-12=132 C

a więc, napiecie na C3:

U3=Qb/C3=7,2 V
i z tego masz:
Uab=U1-U3=2,4 V
Proste? Mam nadzieję,że pomogłem. Popatrz na wzory, a sam/a się nauczysz :))