1.Wyjaśnij dlaczego samożywne protisty są nazwane organizmami pionierskimi .

2.Znaczenie glonów w przyrodzie.
(podać przykłady)

Pozytywne znaczenie:
*
*
*

Negatywne znaczenie:
*
*
*

3.Znaczenie grzybów w życiu człowieka.
(podać przykłady)

Pozytywne znaczenie:
*
*
*

Negatywne znaczenie:
*
*
*

2

Odpowiedzi

2009-12-14T16:08:38+01:00
2.Znaczenie glonów w przyrodzie.
(podać przykłady)

Pozytywne znaczenie:
*stanowią fitoplankton, czyli największą grupę producentów w środowisku wodnym,

Negatywne znaczenie:
*gdy występują w nadmiarze, powodują zakwit wody,

3.Znaczenie grzybów w życiu człowieka.
(podać przykłady)

Pozytywne znaczenie:
*są używane jako dodatek do potraw, dostarczają witamin i soli mineralnych,
*są stosowane w produkcji serów, wina i piwa oraz w piekarnictwie(do spulchniania ciasta)
*są wykorzystywane w przemyśle farmaceutycznym do pozyskiwania substancji o właściwościach leczniczych, mi.in. pędzlak jest źródłem antybiotyku-penicyliny.

Negatywne znaczenie:
*powodują psucie się produktów żywnościowych, niszczenie m.in.drewna, skóry, wełny i bawełny,
*wywołują schorzenia u ludzi, a także u roślin uprawnych i zwierząt hodowlanych.
2 1 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-14T16:21:16+01:00
1 . Samożywne protisty nazywamy organizmami pionierskimi dlatego, że rosą jako pierwsze np. na skałach i użyźniają miejsca dla innych organizmów, które będą rosły po protistach.
2
pozytywne
* martwe szczątki glonów tworzą muł
* łączą duże ilości dwutlenku węgla i produkują dużą ilość tlenu
* stanowią schronienie dal małych zwierzątek wodnych(sałata morska)
negatywne
* powodują zakwit wód (sinica)
*
*
3.
pozytywne
* w gastronomi(kurki,borowiki itp)
* w piekarnictwie(drożdże)
* w kosmetologi(torf)
negatywne
* powodują psucie się roślin(pleśniak biały)
* powodują chorobę skóry (grzybica)
* powodują psucie się zbóż (buławinka czerwona)
1 4 1