Odpowiedzi

2009-12-14T16:30:39+01:00
Kryzys marokanski- nazwa nadawana kryzysowi medzynarodowemu
2 1 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-14T16:32:44+01:00
Kościół bałkański - potoczne określenie sytuacji geopolitycznej na Płw. Bałkańskim, szczególnie jego północno-zachodniej części, od połowy XIX w. do dziś. Wynikał on ze sprzecznych interesów politycznych państw Półwyspu Bałkańskiego oraz ingerujących w ten rejon mocarstw, a także dużego przemieszania etniczno-religijnego oraz wzajemnych roszczeń terytorialnych.

kryzys marokański - nazwa nadawana kryzysowi międzynarodowemu lat 1905–1906, wywołanemu próbą Niemiec rozbicia świeżego przymierza francusko-angielskiego poprzez przeciwstawienie się zajmowaniu Maroka przez Francję.
5 3 5
2009-12-14T16:45:33+01:00
Konflikt o Maroko
I kryzys marokański - Marokiem zainteresowane były m. in Francja oraz Niemcy
* 31 III 1905 - cesarz niemiecki Wilhelm II podczas wizyty w Tangerze podkreślił, że Niemcy gwarantują niepodległość Maroka
* po podpisaniu "serdecznego porozumienia" Anglia popierała politykę francuską w Afryce.
* w I 1906 r odbywa się konferencja w Algeciras w Hiszpanii - mocarstwa potwierdziły niepodległość Maroka, ale uznano ten teren za strefę wpływów.

II kryzys marokański 1911 r
* w Maroku wybuchło powstanie przeciw sułtanowi
* wykorzystali to Niemcy, wysyłając w celu obrony mniejszości niemieckiej w Maroku okręt wojenny, który wpłynął do Agadiru. Ponownie Anglia poparła Francję.
*zawarto umowę o utworzeniu protektoratu Francji w Maroku, w zamian Niemcy dostali od Francji część Konga na granicy z Kamerunem.


Kocioł Bałkański
W 1875 wybuchło powstanie antytureckie w Hercegowinie. Do walki z Turcją przystąpili Bułgarzy, Serbowie i Czarnogórcy, a w 1877 Rosja.
Kocioł bałkański to były wojny bałkańskie
I wojna bałkańska - 1912 powstała Liga bałkańska ( Grecja, Serbia, Bułgaria, Czarnogóra), koalicja zaatakowała Turcję.
Zakończone pokojem w Londynie 1913
II wojna bałkańska - Bułgaria przeciw Serbii i Grecji, klęka Bułgarii.
4 4 4