Odpowiedzi

2009-12-14T16:57:10+01:00
A) teroria geocentryczna: Uważano, że ziemia jest centrum układu słonecznego. teoria heliocentryczna: słońce jest centrum układu słonecznego. ;)

b) planeta- jest to obiekt, który krąży wokół słońca. Na niektórych planetach można zaobserwować wysokie wahania temperatur, a także zaobserwować zmiany pór roku.
planetoida- jest to obiekt, który nie jest planetą. Po prostu krąży po galaktyce.
6 4 6
2009-12-14T17:04:44+01:00

Teoria geocentryczna – teoria budowy Wszechświata, której istotą jest założenie, że nieruchoma Ziemia znajduje się w centrum Wszechświata, a wokół niej krążą pozostałe ciała niebieskie: (Słońce, planety, Księżyc i gwiazdy). Opracował ją Ptolemeusz
Teoria heliocentryczna-wyobrażenie układu planetarnego, w którym Słońce zajmuje centralne miejsce, a planety wraz z Ziemią obiegają je po eliptycznych (w pierwotnym sformułowaniu - po kołowych) orbitach. Opracował ją M. Kopernik

planeta-to ciało niebieskie, które krąży wokół własnej gwiazdy, ma średnicę powyżej 1000km kwadratowych i świeci światłem odbitym

planetoida(asteroida)-to niewielkie ciało niebieskie o średnicy do 1000km kwadratowych, krążące wokół własnej gwiazdy
5 4 5
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-14T17:09:01+01:00
A)Teoria geocentryczna - (geo - ziemia, centre - centrum)
-w centrum Wszechświata znajduje się nieruchoma Ziemia
-Księżyc i inne ciała niebieskie poruszają się po jej okręgach
-na zewnątrz układu geocentrycznego są gwiazdy stałe.

Teoria heliocentryczna - (helios - słońce) opracował ją w XVI w. Mikołaj Kopernik
-nieruchome słońce znajduje się w centrum Układu Planetarnego
-planety poruszają się wokół słońca
-wokół Ziemi krąży satelita naturalny Księżyc

b)Planeta - ciało niebieskie poruszająca się dookoła własnej osi, krążące po orbicie wokół gwiazdy i świecące odbitym od niej światłem np.Jowisz,Saturn.

Planetoidy - ciało niebieskie o małych rozmiarach, obiegające gwiazdę stałą. Bardzo często są nieregularnego kształtu, posiadają stałą powierzchnię skalną lub lodową.
3 4 3