Zad 1 dwoje studentow siedzi w bibliotece w odleglosci 1 m od siebie. masa studentki wynosi 60 kg, astudenta 70kg. jak wielka sila grawitacyjna oddzialuja wzajemnie?

zad 2 wykorzystujac wyniki obserwacji ruchu ksiezyca oblicz mase ziemi. okres obiegu ksiezyca wokol ziemi T=27,3217 dni a jego srednia odleglosc od ziemi = 384 400km dla uproszczenia przyjmij ze orbita ksiezyca jest okregiem

zad 3 oblicz wartosc pierwszej predkosci kosmicznej przy powierzchi merkurego. porownaj ja z wartoscia pierwszej predkosci kosmicznej przy powierzchi ziemi . masa merkurego stanowi 0,056 masy ziemi, ajego promien to 0,38 promieni ziemi pierwsza predkosc kosmiczna ziemi ma wartosc 7,9km/s

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-15T09:34:52+01:00
ZAD. 1
Dane:
m₁= 60kg
m₂= 70kg
r = 1m
G = 6,67 * 10^-11 N * m²/kg² (10^-11oznacza 10 do potęgi -11)

Szukane: F = ?

Wzór:
F = G*m₁*m₂/r²

Rozwiązanie:
F = 6,67 * 10^-11 *60 ?*70/1² = 28014 *10^-11/1 = 28,014*10^-8 ≈ 28*10^-8 N = 0,00000028 N



ZAD.2
Mz = ?
T = 27,3217 dni = 2360594,88 s
r = 384400000 m

v = omega * r = 2 pi * r/ T
v = pierwiastek z G * Mz/ r

(2 pi * r/ T)^2 = G * Mz/ r

4 * pi^2 * r^2/ T^2 = G * Mz/ r

Mz = 4 * pi^2 * r^3/ G * T^2 = 6 * 10^24 kg
2009-12-15T10:04:10+01:00
1)
Dane:
m₁= 60kg
m₂= 70kg
r = 1m
G = 6,67 * 10^-11 N * m²/kg² (10^-11oznacza 10 do potęgi -11)

F = 6,67 * 10^-11 *60 ?*70/1² = 28014 *10^-11/1 = 28,014*10^-8 ≈ 28*10^-8 N = 0,00000028 N

2)
Mz = ?
T = 27,3217 dni = 2360594,88 s
r = 384400000 m
po przekształceniu wzoru

Mz = 4 * pi^2 * r^3/ G * T^2 = 6 * 10^24 kg