Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-14T17:31:14+01:00
Śmierc bohaterska- Roland z pieśni o Rolandzie
zabójstwo- Romeo i Julia
śmierć naturalna- św Jan Biblia
śmierć za wolnosć- Kamienie na Szaniec
śmierć za wiarę- Św Paweł Biblia
  • Użytkownik Zadane
2009-12-14T17:39:20+01:00
*Motyw śmierci był szczególnie ważny dla epoki średniowiecza. (motyw dance makabr,memento morii)
przykład:
rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią. Główny bohater prosi Boga o spotkanie ze Śmiercią, by mógł się z nią zapoznać, zanim przyjdzie jego czas. Jednak jego najgorsze myśli nie dorównały temu co zobaczył. (Śmierć to chuda kobieta, z żółtą cerą, rozpadającym się ciałem, która zgrzyta zębami, przewraca oczami, zaś w ręku trzyma kosę. Jest to niewątpliwie przerażające wyobrażenie autora, lecz charakterystyczne dla epoki średniowiecznej.)

2009-12-14T17:46:25+01:00
Starożytności pojawił się motyw śmierci jako konsekwencja wyboru, co ściśle wiąże się z tragizmem. Lecz szczególne zainteresowanie śmierć budziła w epokach, w których górowała wiara, dusza i uczucie. Tak więc motyw śmierci jest wiodącym motywem literatury średniowiecza.

Śmierć męczeńska-Legenda o sw aleksym
Roland- nawiazanie smierci do Jezusa na golgocie.
śmierc Macieja Boryny jako przykład śmieci symbolicznej w „Chłopach”
W trenach Jana Kochanowskiego-Smierc Orszulki
Taniec Polikarpia ze smiercia