Odpowiedzi

2009-12-14T17:33:23+01:00
Daj mi naj!! prosze

Paolo Uccello namalował:
Polowanie, Ashmolean Museum, Oxford
Św. Jerzy ze smokiem, National Gallery w Londynie
Bitwa pod San Romano I, Niccolo da Tolentino na czele Florenczyków, 1435-1436

Paolo Uccello, właśc. Paolo di Dono (ur. 1397 we Florencji, zm. 10 grudnia 1475 we Florencji) – włoski malarz z okresu renesansu, koncentrujący się w swojej twórczości na problemach związanych z perspektywą.

Urodził się we Florencji w rodzinie chirurga-cyrulika. W młodości uczył się w pracowniach florenckich artystów, m.in. razem z rzeźbiarzem Donatellem. Pierwsze dzieło to Epizody z Księgi Rodzaju (1424-1425) - freski w Zielonym Krużganku florenckiego kościoła Santa Maria Novella.

Później wyjechał na pięć lat do Wenecji, gdzie pracował przy budowie Bazyliki Świętego Marka wykonując projekty mozaik. Po powrocie do Florencji namalował Pomnik konny sir Johna Hawkwooda 1436 (po raz pierwszy podpisał się wówczas: Uccello; po włosku oznacza to Ptak). Kolejne zlecenie to zamówienie ze strony Medyceuszy - Trzy Sceny z Bitwy pod San Romano. Dzieło miało upamiętnić zwycięską bitwę Florentczyków z mieszkańcami Sieny, do jakiej doszło w roku 1432. Trzy obrazy (sceny bitewne) zdobyły powszechne uznanie i ozdobiły ściany hallu wejściowego, zwanego Salą Honorów, w Pałacu Medyceuszy. Obrazy są uznawane za największe osiągnięcie artystyczne Paola Uccello i jedno z największych osiągnięć ówczesnej sztuki florenckiej, (obok obrazów i fresków Masaccia).

Następne prace Uccello to freski i projekty witraży do katedry florenckiej. Współpraca z Donatello zaprowadziła malarza do Padwy, gdzie namalował Olbrzymów (obraz zaginął). Po powrocie do Florencji Uccello kontynuował prace nad freskami w Zielonym Krużganku florenckiego kościoła Santa Maria Novella. Powstały tam Sceny z życia Noego 1447, w których widać wpływ Masaccia. Uccello malował dużo dla indywidualnych odbiorców. Powstały w tym okresie dwa (znane) obrazy: Święty Jerzy walczący ze smokiem.

Mając pięćdziesiąt pięć lat Uccello ożenił się z dziewiętnastoletnią Tommasą di Benedetto Malifici, z którą miał wkrótce dwoje dzieci: Donata i Antonię. Studiował perspektywę i dokonał w tej dziedzinie ważnej zmiany, przechodząc ostatecznie od umownej perspektywy charakterystycznej dla gotyku do perspektywy naturalnej. Perspektywa naturalna zdominowała malarstwo na kilka wieków, praktycznie do początków XX wieku. Przemianę widać dobrze, kiedy porównuje się obrazy Bitwy pod San Romano z obrazem Polowanie.

Uccello tworzył na przełomie epok. W jego dziełach zawarte są elementy gotyku i malarstwa renesansowego. Jednak nad wpływem epoki dominuje w jego malarstwie indywidualna koncepcja artystyczna. To stało się przyczyną trudności interpretacyjnych dla współczesnych i późniejszych badaczy. I to spowodowało zapomnienie jego twórczości.

Indywidualne cechy jego malarstwa sprawiły, że Uccellem zafascynowali się malarze XX wieku. Poszukując nowych form wyrazu zwrócili się ku jego dziełu m.in. kubiści i surrealiści. Jedni poszukując zasad kompozycji i rytmu form, drudzy ulegając nastrojowi i odrealnieniu zawartemu w obrazach bardziej "gotyckich" np. Giorgio de Chirico i Celnik Rousseau.
4 3 4
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-14T17:41:17+01:00
Vincent van Gogh 1853-90

Vincent van Gogh. Nie ma chyba człowieka który nie znałby tego nazwiska. Jednak ten wybitny malarz, który dzisiaj jest jednym z najbardziej podziwianych i cenionych artystów w historii malarstwa, prowadził życie pełne bólu i upokorzeń. Pod koniec życia cierpiał na chorobę psychiczną, która doprowadziła go w końcu do samobójczej śmierci. Jednak, paradoksalnie w okresie gdy był najbardziej chory stworzył najwięcej swoich arcydzieł.


JEGO ARCYDZIEŁA. :


1 Jedzący kartofle, 1885r., 82x114cm.
Amsterdam, Rijksmuseum Vincent van Gogh.

2 Martwa natura z otwartą biblią, 1885r., 65x78cm.
Amsterdam, Rijksmuseum Vincent van Gogh.

3 Czaszka z papierosem, 1886r., 32,5x24cm.

4 Most w Clichy, 1887r., 49x58cm.
The Art Institute of Chicago.

5 Most zwodzony z kobietą z parasolką, 1888r.

6 Nocna kawiarnia, 1888r., 70x89cm.
New Haven, Yale University Art Gallery.

7 Taras kawiarni w nocy, 1888r., 81x65,5cm.
Otterlo (Holandia), Rijksmuseum Kroller-Muller.

8 Gwieździsta noc nad Rodanem, 1888r., 72.5x92cm.

9 Listonosz Joseph Roulin, 1888r., 79,5x63,5cm.
Boston, Museum of Fine Arts.

10 1889r., 71x93cm.
Waszyngton, The Phillips Foundation.

11 Dwa Cyprysy, 1889r., 95x73cm.
Nowy Jork, Metropolitan Museum of Art.

12 Pokój artysty ,1889r., 56,5x74cm.
Paryż, Musee d'Orsay.

13 Drzewa oliwkowe, 1889r., 73x92cm.
Nowy Jork, Mrs.John Hay Whitney Collection.

14 Pieta (wg Delacroix), 1889r.

15 Gwieździsta noc, 1889r., 73x92cm.
Nowy Jork, Museum of Modern Art.

16 Gałęzie kwitnącego migdałowca, 1890r., 73,5x92cm.
Amsterdam, Rijksmuseum Vincent van Gogh.

17 Kryte słomą domy w Cordeville, 1890r., 92x91cm.
Paryż, Musee d'Orsay.

18 Kościół w Auvers, 1890r., 94x74cm.
Paryż, Musee d'Orsay.

19 Pole ze stadem wron, 1890r., 50,5x100,5cm.
Amsterdam, Rijksmuseum Vincent van Gogh.
Słoneczniki

20 Cztery słoneczniki, 1887r., 60x100cm.
Otterlo (Holandia), Rijksmuseum Kroller-Muller.

21 Słoneczniki.

22 14 słoneczników, 1889r., 93x73cm.
Londyn, National Gallery.

23 Irysy, 1889r., 71x93cm.
Malibu, J.Paul Getty Museum.

24 Irysy, 1890r., 74x92cm.
Nowy Jork, Metropolitan Museum of Art.

25 Irysy, 1890r., 92x73,5cm.
Amsterdam, Rijksmuseum Vincent van Gogh.

26 Autoportret. 1886-87.
The Art Institute of Chicago.

27 Autoportret w szarym, filcowym kapeluszu, 1887r., 41x32cm.
Amsterdam, Stedelijk Museum.

28 Autoportret przy sztalugach, 1888r., 65x50,5cm.
Amsterdam, Rijksmuseum Vincent van Gogh.

29 Autoportet z zabandażowanym uchem, 1889, 60x49cm.
Londyn, Courtauld Institute Galleries.

30 Ostatni autoportret, 1889r., 65x54cm.
Paryż, Musee d'Orsay.
4 4 4