Zad 5 str 109 matematyka wokół nas gim 1 czyli:
wysokosci trapezu o obwodzie 92cm podzieliły go na dwa trójkaty i prostokąt.
Suma obwodów tych trzech figur jest równa 132cm. Oblicz wysokośc tego trapezu.

wyraż w hektarach obszar:
a) polski o powierzchni 311 730km kwadratowego
b) Bałtyku o powierzchni 412 000 km kwadratowych
c) jeziora Śniardwy o powierzchni 122 km kwadratowych

2

Odpowiedzi

2009-12-14T17:55:03+01:00
132cm - 92 cm = 40 cm
h=40cm : 2 = 20cm
To też jednak trzeba podzielić na 2, ponieważ na to by było tak, gdyby 20 cm tyczyło się stykających się ze sobą figur, a one teoretycznie się nie stykają, więc
h=10cm

1 ha = 10 000 m^2
a) 311 730 000 000 m^2 = 3 117 3000 ha
b) 41 200 000 ha
c) 12 200 ha

Mam nadzieję, że dobrze :). Powodzenia :)!
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-14T17:55:47+01:00
1.Oznacz sobie długość:
- górnej podstawy tego trapezu przez b
- lewego ramienia przez r
- prawego ramienia przez R
- dolnego boku lewego trójkąta przez x
- dolnego boku prawego trójkąta przez y
- środkowego odcinka podstawy przez b (bo jest on równy górnej podstawie trapezu).
- wysokości trazpezu przez h

Obwód lewego trójkąta: r + x + h
Obwód prawego trójkąta: R + y + h
Obwód prostokąta: 2b + 2h

Suma powyższych obwodów: r + x + h + R + y + h + 2b + 2h = 132 cm
Ponieważ dodawanie jest przemienne, więc powyższą sumę można zapisać także tak:

Suma obwodów: (r + x + 2b + R + y) + (h + 2h + h) = 132 cm

To co jest w powyższym pierwszym nawiasie, to obwód trapezu który z treści zadania wynosi 92 cm. Masz więc:

92 cm + (h + 2h + h) = 132 cm
92 cm + 4h = 132 cm
4h = 132 cm - 92 cm
4h = 40 cm /:4
h = 10 cm


Wysokość tego trapezu ma 10 cm



a drugie to nie jestm pewna
a)3117,30ha
b)4120ha
c)1,22ha